Bør leses – ikke lagres

Mennene bak: Fra venstre Arne-Morten Willumsen, Magnus Viemyr og Lasse Brurok. Foto: Andreas Birkeland

Mens hele bokbransjen er i Frankfurt selger Lasse og co brukte og nye bøker på nett. Og de håper at folk etter hvert også tar bruktbokmarkedet på alvor.

Bookis heter de, og de er tre unge gründere, Arne-Morten Willumsen (29), Lasse Brurok (32) og Magnus Viermyr (28).

– Vi så at ingen tok bruktmarkedet på alvor, og at forlagene eide og styrte hele bransjen, med kun fokus på salg av nye bøker, forteller en av gründerne, Lasse Brurok. – Etter grundige markedsundersøkelser så vi et problem vi kunne løse. Videre sparret vi mye med folk i bokbransjen, for å se hvilke muligheter og begrensninger som lå der.

Sist måned passerte de 10 000 registrerte brukere. Ifølge Brurok ser det ut til at de i oktober vill omsette for ca 1 million, kun på nye bøker. I løpert av månenden vil de ha mer enn tre millioner titler til salgs på Bookis, tror gründeren
.

Nye og brukte bøker

Gjengen dro i gang ved juletider, og foreløpig har de funnet flere muligheter enn begrensninger. Konseptet er tredelt.

– Når det gjelder nye bøker tilbyr vi alt av norske titler som er tilgjengelig gjennom bokbasen. Disse distribueres av Forlagssentralen rett til sluttkunde.

Brukte bøker selges på vår plattform av privatpersoner, bruktbokhandlere og for eksempel loppemarkeder. Med «hjemlevering» kan privatpersoner sende bøker fra dørmatten sin. Når «hjemlevering» benyttes, går betaling gjennom Bookis, hvor vi kan ta en plattformsavgift.

Den tredje delen av konseptet er selve plattformen: Vi er allerede i gang med andre vertikaler hvor plattformen vår kan brukes. Vi har bygget plattformen selv og eier teknologien, sier Lasse Brurok.

Fallhøyde

Lignende forsøk har vært gjort før. Blant annet av Anders Storbråten med både Ereadz  og Pulsereads, som BOK365 har skrevet om tidligere. Hvorfor skal så Bookis klare seg?

Gründer: Lasse Brurok

– Vi føler bransjen har et dårligere rykte enn fortjent. Det er i utgangspunktet lagt godt til rette for at nye aktører kan etablere seg.

Et av de større forlagshusene stikker riktignok, ifølge Lasse Brurok, kjepper i hjulene deres når de kan.

– Ja, de holder blant annet bevisst igjen ordrer som skal til våre kunder. Vi kan ikke gjøre annet enn å ta det som et kompliment, da de åpenbart ser på oss som en trussel.

Kunder fra «hele spekteret»

Kundene til Bookis er, ifølge dem selv, «hele spekteret» fra elever på videregående til bokentusiaster.

– Og det er lett å bli kunde hos oss, sier Lasse Brurok. – Vi er den eneste nettbokhandelen hvor du ikke trenger å registrere deg som bruker for å bli kunde.

– Hvorfor bør bøker gå på rundgang og ikke stå i bokhyller? 

– Vi sier at bøker bør leses, ikke lagres. Med det mener vi at ved å legge ut en bok du er ferdig med, og som du kanskje har pakket ned i en eske, kan du legge den ut på Bookis. Slik kan noen andre få glede av den. Vi ser at mange gamle klassikere som har gått ut av produksjon fra forlagene, er tilgjengelig hos oss. Vi har allerede det største utvalget av norske bøker som finnes – med kombinasjon av brukte og nye.

Satser internasjonalt

Bookis heter bookis.com og ikke bookis.no. Og de tre gründernes uttalte mål er å etablere seg sterkt på nett i Norge nå i år, for så å satse videre internasjonalt i løpet av 2019. Men der ute i verden er det minst én aktør de fleste i deres situasjon ville sett på som en tøff konkurrent:

– Det som skiller oss fra Amazon er at du må være profesjonell selger for å kunne selge bøkene dine der. Videre må bøkene sendes inn til deres sentrallager. Vi derimot, bruker alle landets bokhyller som lager. Derfor har vi snart 100 000 brukte bøker til salgs på Bookis allerede, sier Brurok.

Konkurrenter og partnere

– Hvem er konkurrentene deres da?

For oss er alle som selger nye eller brukte bøker konkurrenter, men samtidig er de potensielle partnere. Det spørs bare hvordan man ønsker å se på oss. Vi liker å se på oss som et kjøpesenter: vi legger til rette for butikkene, enten de selger brukt eller nytt, og kan via vårt senter bidra til en å tiltrekke en større kundemasse, økt salg, og en bedre kundeopplevelse, forteller Lasse Brurok.

 

Du kan besøke hjemmesiden til Bookis her

 

-- annonse --