– Finn Jørgen og jeg er svært forskjellige, så det kan vel bli en utfordring for noen og enhver. Men på en gode måte, håper jeg. Endringer gir ofte ny giv og nye muligheter, sier Elen Zickfeldt.
Oppkjøp og opprørt farvann. En økonomi som ser ut som kurven til en hjerteflimmerpasient. Hva som får en oppegående kvinne til å ta veien fra Trygg Trafikk til et mindre oversiktlig trafikkbilde i et mellomstort norsk forlag skal være usagt. Men det spranget tok Elen Zickfeldt for noen år siden.
Med bok i bagasjen
Jobblivet startet altså med en årrekke som administrasjonssjef og kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk. Men med litteraturvitenskap, nordiske språk og litteratur, og idéhistorie i bagasjen fra Universitetet i Oslo – i tillegg til studier i digitalt kommunikasjonsarbeid og multimediautvikling fra Bergen og Oslo, og fagforfatterstudiet på HiO, var det kanskje ikke så unaturlig å skjele til forlagsbransjen:
– I 2011 spurte Finn Jørgen (Solberg) om jeg kunne tenke meg å bygge opp ebok.no, og etter 12 år på samme arbeidsplass var det spennende å prøve noe nytt, forteller Elen Zickfeldt.
Det tok ikke så langt tid før ebok.no ble solgt til Schibsted. Men samtidig sluttet Vegas informasjonssjef og Zickfeldt ble tilbudt stillingen som markeds- og informasjonssjef.
– Vi er forskjellige
Nå tar hun ytterlige et trappetrinn opp, som en konsekvens av at Finn Jørgen Solberg ønsker å fokusere på andre områder i sitt forlagsimperium:
– Jeg gleder meg veldig til å bli forlagssjef. Å overta etter Finn Jørgen blir ingen enkel oppgave – han har bygget opp Vega over mange år, og han sitter med all kunnskap og all historikk. Så blir det min jobb å hale ut av ham alt det han kan, sier Elen Zickfeldt, og legger til: – Jeg har stor respekt for den jobben han har gjort og måten han har drevet forlaget på, og synes det er fantastisk med den tillitserklæringen han har gitt meg nå. Så må det sies at vi er svært forskjellige han og jeg, og det kan vel bli en utfordring for noen og enhver. Men på en gode måte, håper jeg. Endringer gir ofte ny giv og nye muligheter.
Smale og brede
– På hvilke områder er Vega best?
– Vegas styrke er først og fremst er høy kompetanse og det at vi er et uavhengig forlag. Det er svært dyktige folk som jobber her, både redaktører og på salg – medarbeidere som står på og engasjerer seg enormt i det vi gjør og det vi utgir. Og så er vi både smale og brede på en gang. Tidligere utga vi også bøker for barn, krim og annen skjønnlitteratur. Nå har vi kuttet ut enkelte sjangre, men har likevel stor bredde i utgivelsene våre, som strikkebøker, helsebøker, kokebøker – og ikke minst gode gavebøker, dokumentarer og krigsbøker. Vi utgir bare bøker vi tror på, og de er givende å jobbe med. Alle jobber tett sammen og kan følge bøkene fra idé til ferdig utgivelse.
– Det er ikke så mange uavhengige forlag igjen, i hvert fall av en viss størrelse – alle blir jo kjøpt opp?
– Det er så viktig at vi har små og mellomstore forlag! Og ikke minst at vi er uavhengige. Det er mye innovasjon og spennende ting som foregår i mindre organisasjoner. De små forlagene kjemper for å overleve og utfordrer de store på mange områder. Det første er ganske så utfordrende, og det siste er på alle måter bra.
God sakprosa er viktig
– Hvilke utgivelsesområder brenner du selv sterkest for?
– Vegas utgivelsesliste passer meg egentlig veldig bra. Jeg liker både strikk og krig og leser stort sett alle bøkene vi utgir. I høst har jeg hatt Vegas bøker om ørret, ulv og fisk, om annen verdenskrig, quiz og øl på nattbordet. Det kan nesten ikke bli bedre. En herlig blanding, sier Elen Zickfeldt, og legger til:
– God sakprosa er viktig i en tid med fake news og usikre kilder. Da er det godt med forfattere som går i dybden og kan faget sitt. Jeg brenner kanskje særlig for populærvitenskap – bøker som tar for seg temaer som tidligere bare var forbeholdt fagpersoner og lukkede miljøer. Nå kan jeg mer om hjernen, tarmen og skjeden enn jeg trodde var mulig. Det er gøy. Og vi har noen knallbra ideer vi jobber med. 2018 blir et bra år.