Bastion overtar Pitch

FRA OPPKJØPET i 2021: Jonas Forsang og Alexander Henriksen fra Strawberry (senere Bonnier). Foran de fire ansatte i Pitch Forlag: (f.v.) Jens Skaaland, Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Inger Rødseth (foto: Magne Risnes/Strawberry Publishing)

Fra nyttår opphører merkevaren Pitch, og de to redaksjonene går sammen under Bastion-navnet.

Siden 2022 har Pitch Forlag vært et imprint av Bonnier Norsk Forlag. Det siste året har Pitch jobbet stadig tettere med et annet imprint i Bonnier: Bastion.

Siden 2012 har Bastion vært synonymt med oversatt feelgood og har med forfatternavn som Jojo Moyes, Santa Montefiore og Liane Moriarty gjort stor suksess.

Fra januar 2025 vil Bastion også satse på norsk feelgood med den norske feelgood-dronningen Katrine Wessel-Aas i spissen, samt satse videre på nye forfatterskap fra Pitch Forlag som Stian Hjelvin Andersen og Hans Petter Treider.

– Jeg gleder meg til å bli med i satsningen til Bastion og Bonnier på norsk feelgood og ikke minst til få nye forfatterkollegaer fra inn- og utland, sier forfatter Katrine Wessel-Aas, og fortsetter:

– Slik verdensbildet er i dag trenger vi feelgood og oppløftende historier mer enn noen gang.

Pitch ble etablert i 2016, av Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Jens Skaaland. Da var forlaget eid 20 prosent av Aschehoug Forlag og 80 prosent av de tre Pitch-gründerne. I 2021 ble forlaget kjøpt opp av Strawberry Publishing – som året etter byttet navn til Bonnier.