10 sterke kvinnekarakterer

TI PÅ TOPP: I anledning Kvinnedagen presenterer vi her ti romaner med grepa kvinnfolk i hovedrollen.

Det er skrevet utallige bøker om kvinner med bein i nesa. Kvinnekarakterene har utviklet seg i takt med kvinnefrigjøringen, og de har gått fra å være undertrykte fødemaskiner til å virkelig sparke fra seg. I forrige århundre var trenden at kvinner hadde liten råderett over seg og eget liv, men slik som flere litterære skikkelser har vist, kunne kvinnene selvsagt også være selvstendige vesener.

 

Mange har snakket om døden til sterke kvinneskikkelser i litteraturen, og det er hevdet at vi er tilbake til de klassiske kvinner i nød-karakterene. Listen vi presenterer her viser at dette ikke er tilfellet.  Her er det en god blanding av gamle og nyere heltinner. Fellestrekkene de deler er at de alle er kvinnekarakterer som har gjort inntrykk på oss, de som har vært våre forbilder, og de vi skulle ønske vi kunne møte i det virkelige liv. Det er kanskje nå viktigere enn på lenge at unge jenter har gode rollemodeller, og litteraturens verden virker som et glimrende sted å finne slike forbilder. Det finnes selvsagt mange flere enn kun de ti vi lister opp her – og takk gud for det.

 

 

  1. Dina fra Dinas Bok av Herbjørg Wassmo

tipåDINA

 

Dina Grønelv blir født som arving til en storgård i Nordland på slutten av 1800-tallet. Dina vokser frem til å bli en svært sterk kvinne, som ikke lar seg knekke av det mannsdominerte samfunnet. For å ikke bli undertrykket av det autoritært patriarkalske samfunnet må hun opptre nærmest mandig. Hun jakter, røyker sigarer, blander seg inn i samtalene i herresalonger og setter ikke sin fot på kjøkkenet. Hun griper inn når fattigjenter blir forlatt i uløkka og leder slukningsarbeid når det blir brann. Hun har dermed blitt karakterisert som en feministisk urdrøm. Selv om hun virker som en slags superkvinne, en husfrue som deltar i mannsaktiviteter, har hun også en øm side. Hun forsøker å forstå de mørke sidene ved kjærligheten, og er svært opptatt av å utforske sin seksualitet. Hun er et fritt menneske og en levende karakter som alltid sørger for å ha den vinnende hånden.

 

  1. Nancy Drew av Carolyn Keene

tipåNANCY

 

Amatørdetektiven Nancy Drew entret det norske markedet i 1941, da under navnet Frøken Detektiv, men populariteten skjøt ikke fart før på 50-tallet. I over 70 år har hun løst mysterier, og grepet stadig nye generasjoner. Det er en tidløs kvalitet over Nancy. Som karakter er hun et yndig, men svært selvstendig vesen – mye grunnet tapet av moren i tidlig alder. Til tross for sin kjærlige far, var det hun som fikk ansvaret for å drive husholdet, noe som uunngåelig drev henne til selvstendighet. Hun er nærmest personifiseringen av individualitet, intelligens og mot. På tross av hennes unge alder har hun godt grep om psykologiens akademiske felt. Hun snakker flere språk og lager gourmetmat, men er ei noen husmor. I hennes mange oppdrag for sine klienter benytter hun seg ofte av motorbåter, rir som en cowboy, og blir beskrevet som en bilsjåfør i verdensklasse. Denne slagferdige jenta er et godt ideal for unge jenter; en livlig og uredd jente som går dit ingen andre våger.

 

  1. Elizabeth Bennet fra Stolthet og Fordom av Jane Austen

10påELIZABETH

 

I en tid hvor kvinner ikke hadde noen nevneverdige rettigheter, brøt Elizabeth Bennet fra normen og samfunnets konvensjoner. Hun hater praksisen som tilsier at hun ikke kan gifte seg av kjærlighet, og hun nekter å måtte se seg tilfreds med hvem som helst. Elizabeth gir et realistisk innsyn i en fortidig verden, som dessverre i mange forstander er like relevant i dag. Hun står i mot samfunnets oppfatning av hvordan hennes liv skal fortone seg, og var dermed ganske forut sin tid i sin revolusjonære meningsytring. Hun tror fast at kvinner har like mye rett som menn til å være lykkelige. Elizabeth er ingen hysterisk kvinnekarakter, men svært kompleks. Det ligger ikke i hennes natur å dytte seg frem i verden, men hun er heller ikke redd for å ytre sin mening. Hun hevder selv å være en god menneskekjenner, men i realiteten kan hun være svært fordomsfull. Men dette bare understreker at hun ikke er noen idealkvinne, og det er hennes uperfekte karaktertrekk som gjør henne en rollemodell for moderne feminister.

 

  1. Miss Jane Marple av Agatha Christie

tipåMARPLE

 

Når man tenker feminister og klassiske mesterdetektiver er kanskje ikke Miss Marple på toppen av listen, men man skal ikke dømme en bok på omslaget. Denne slagferdige eldre kvinnen har en slu intelligens som ofte fører til at hun klarer å løse mysterier bedre enn politiet. Det er ikke sjeldent hun setter skråsikre mannfolk på plass, og tilfører et stikk til den mannsdominerte kulturen. Hennes kunnskap er svært feminin, da det er hennes innsikt i hjemlige rutiner, menneskelige forhold og, hva mennene kaller, sladder som samlet utgjør hennes kvinnelig intuisjon. Det er nettopp hennes kvinnelist som gjør henne til den mesterdetektivten hun er. Hun har en gudegitt evne til å huske kommentarer eller hendelser, som andre kanskje har glemt. Selv om hun har tilbragt hele livet i en liten engelsk landsby, er hun overraskende verdensvant, og hevder at det er de mange møtene med menneskets mørkere sider som har gitt henne innsikten hun nå besitter.

 

  1. Hermine Grang fra Harry Potter av J.K Rowling

tipåHERMINE

 

Harry Potters bestevenn var også vår bestevenn. Ikke bare var Hermine Grang sterk, lojal og skoleflink – men også uperfekt. Hun var et forbilde for alle som vokste i takt med bøkene, og fortsetter å være det i dag. Hun viser at det er kult å være kunnskapstørst og skoleflink, og at man aldri skal være redd for å vise sin intelligens. Hennes karakter var også svært empatisk, noe som viste seg i hennes ønske om at alle vesener skal bli behandlet med respekt. Hun er ikke redd for andres mening, og lar ikke andre dytte henne rundt. Ikke bare er hun en rollemodell for unge, hennes karakter åpnet også opp for flere sterke kvinnelige karakterer i ungdomslitteraturen. Hennes karakter viste at jenter og gutter er likestilte, og at en heltinne for jenter ikke trenger å være en Disney-prinsesse. En dame som er et bedre feministisk rollemodell for unge jenter skal du lete lenge etter.

 

  1. Jane Eyre av Charlotte Brontë

tipåEYRE

 

Mange har karakterisert Jane Eyre som den aller første boken med feministiske undertoner. Hvorvidt dette holder vann får bli en annen debatt, men det som hvertfall er sikkert er at Jane Eyre tok opp tidligere urørte temaer. Jane er en dame som hele tiden lyktes i å hevde seg selv og viker aldri fra sine prinsipper om rettferdighet, moral og verdighet. Når vi møter Jane er hun er maktesløs tiåring. Men ettersom romanen utvikler seg vokser hennes selvsikkerhet og styrke. Ved slutten står Jane som en mektig, selvstendig kvinne – gift med drømmemannen. Jane er en intelligent og ærgjerrig kvinne, med en sterk tro på klasse- og kjønnslikhet. Hennes utvikling fra veggpryd til en sterk og ærlig kvinne er en inspirasjon for selv oss moderne kvinner – og menn!

 

  1. Coraline av Niel Gaiman

tipåCORALINE

 

Coraline er en klassisk heltinne; vittig, smart, modig og nysgjerrig. Hun er også en god rollemodell for jenter på hennes alder, med sine gode manerer og høflige væremåte, blandet med en leken holdning til livet og en fantasi uten sidestykke. Hun er den fødte eventyrer og elsker å utforske. Nysgjerrigheten tar dessverre overhånd da hun utforsker familiens nyinnflyttede hus. Coraline havner i en parallell virkelighet hvor barn blir tatt til fange av en dame med knapper til øyne som utgir seg for å være hennes mor. Selv om hun kun er 11 år gammel er hun mye tøffere enn alderen tilsier, og hun bestemmer seg for å kjempe mot de onde maktene. Hun definerer modighet som å være redd for noe, men å gjøre det allikevel – ord vi alle kan leve etter.

 

 

  1. Katniss Everdeen fra Dødslekene av Suzanne Collins

tipåKATNISS

 

Katniss er en svært kompleks, men svært fascinerende heltinne. Hun er bildet på en selvstendig og sterk kvinne, som samtidig er en dødelig kriger. Det er hennes bakgrunn med farens død, morens depresjon og oppveksten under dårlige kår i det 12 distrikt som har gitt henne tenkesettet til en kriger og hennes selvstendige holdning. Gjennom bøkene tar hun på seg flere forskjellige roller, som forsørger, overlever, kjendis og myte. Hun viser både medfølelse og fryktløshet ved å melde seg frivillig i søsterens plass i Dødslekene, men vi får også se en mer sårbar og følsomside ved henne. Hun er kanskje ikke en klart avgrenset feministisk forbilde, men modigheten og lojaliteten hennes gjør henne til en dame man kan se opp til.

 

 

  1. Pippi Langstrømpe av Astrid Lindgren

10påPIPPI

 

Verdens sterkeste jente, med verdens beste moralske kompass, som selv etter 70 år fortsetter å være et friskt pust i barnelitteraturen. Pippi gjør som hun vil, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Selv om hun aldri har lært å oppføre seg, har hun et svært fornuftig sinnelag og er en gavmild og blid sjel. Den store livsgleden er et beundringsverdig trekk ved Pippi, hun ser alle utfordringer som en lek og tar det med et smil. Og utfordringer er det nok av når du er en 9-åring som bor uten foresatte. Men Pippi er en selvstendig sjel, full av overlevelsesmekanismer som hun gjerne lærer bort til Tommy og Annika. I det hele tatt klarer Pippi de vanskeligste situasjoner, både for seg selv og for sine venner, med sine gullmynter, rå styrke, rappe replikker og lystige lag.   Vi trenger alle en indre Pippi som kan si: dette har jeg ikke gjort før, så da klarer jeg vel det og!

 

  1. Lisbeth Salander av Stieg Larsson

tipåLISBETH

 

Salander er definisjonen på en antihelt, men dette gjør henne ikke til noen mindre sterk kvinnekarakter. Hun er en computerhacker i verdensklasse med fotografisk minne, og en dårlig barndom bak seg. Hun har blitt betegnet som en feministisk hevner, da hennes livsmål baserer seg på å ta hevn over menn som har misbrukt kvinner. Selv om brutaliteten hennes ikke er noe å aspirere mot, er det noe beundringsverdig over måten hun tar sin skjebne i egne hender. Alle handlingene hennes handler om overlevelse og å sikre sin frihet. Hun er ikke en klassisk litterær feminist, da hun virker svært usikker i sin egen kropp, men samtidig en sterk kvinnekarakter hvis mot og selvsikkerhet er beundringsverdig. Hun er kanskje ødelagt, men på tross av hva mange mener er det ikke Blomkvist som fikser henne – det klarer hun fint selv. Det er faktisk hun som redder ham.