BARNEBOKPROFIL: Barnebokdebutant Maria Lillebo hadde en altoppslukende besettelse av Ronja Røverdatter som liten.
Maria Lillebo har tidligere jobbet både som journalist og grafisk designer, men er i dag ansatt hos Deichman som kommunikasjonsrådgiver. Og nå kan hun føye til «forfatter» på CV-en, da hun denne høsten utkommer med sin aller første bildebok.
Forfatter: Maria Lillebo
Aktuell med: Oscar Wildensky og den fantastiske gå-seg-bort-dagen (Cappelen Damm)
– Hvorfor skrev du akkurat denne boken:
– Manuset lå klart i skuffen da redaktøren min Ina Steinman i Cappelen Damm fant meg på Instagram i fjor. Ideen kommer fra da jeg selv var liten. Min største skrekk var å gå meg bort, å miste mamma og pappa på et fremmed sted. Noe jeg dessverre gjorde hele tiden, i butikker, i byen og på ferie. Jeg tror jeg var, og er, ganske distre, og falt lett bort i mine egne tanker. Nå er jeg mamma til to selv og angsten har gått over til at ungen min plutselig er borte. Heldigvis er hovedpersonen i barneboka – Oscar Wildensky – en veldig kløktig og modig liten helt, som hamler opp med både slemme tyver og egen frykt. Jeg ønsket meg et prosjekt der jeg kunne boltre meg i illustrasjon av husfasader og fristende butikkvinduer.
– Tre barnebok-favoritter:
– Hvordan lager man en baby, av Anna Fiske, On a Magical Do-Nothing-Day av Beatrice Alemagna og Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren.
– Sjekk ut:
– Dagen da Jørgen ble spist, av John Fardell. Guttene mine elsker den boken!
– Hvordan jobber du?
– Siden jeg både skriver og illustrerer så kommer både tekst og bilder samtidig. Jeg jobber veldig analogt, og jeg liker å mikse medier, og blander fargeblyanter, aquarelle, gouache, pastellkritt og collage. Kanskje noe etterarbeid i Photoshop. Jeg elsker at det er taktilt og at du nesten kan føle strukturen i illustrasjonene. Når manuset er ferdig, starter jeg med skisser, hundrevis av skisser! Tester alt. Hvordan hovedkarakteren skal se ut, bevege seg, ha på seg, hvilken nese, hår, lue, mimikk? Farger, stemning, omgivelser. Så tegner jeg scenene i historien, miljøet, hvordan skal det se ut der alt skjer – de har modnet i bakhodet lenge før de havner på papiret.
– Når jeg har gjort nok research og skissing, starter jeg å tegne for alvor. Først en dummybok med grovskisse av hver side med tekst, slik at jeg kan se at rytmen stemmer når man vender sidene. At poengene ikke avsløres for tidlig eller for sent. Og at det er en fin miks mellom små vignetter og helsiders illustrasjoner. Da slipper jeg mye merarbeid, ved at plutselig et illustrasjon ikke stemte likevel. Veldig nyttig. Så starter den ordentlige tegningen, der jeg tegner illustrasjonene som faktisk havner i boken. Så møter jeg redaktøren min, for å ta en fot i bakken. Jeg vet mange forfattere skryter av å ha verdens beste redaktør, men jeg vet med sikkerhet at jeg har det. Ina lever for kvalitetsbøker for barn med fokus på illustrasjon, og er et kupp for norsk forlagsbransje.
– Din egen favorittillustrasjon?
– Jeg er veldig glad i oppslaget der vi ser Oscar som løper med tyvene hakk i hel, i et oversiktsbilde med gater og hustak og fasader. Jeg liker at den har mylder, kontraster, og detaljrikhet.
– Hvilken barnebok gjorde størst inntrykk på deg som barn?
– Jeg var visst forelsket i Albert Åberg, ifølge mamma, men jeg husker ikke så mye av det selv. Det jeg husker best var min altoppslukende besettelse av Ronja Røverdatter. Jeg VAR henne. Jeg var 7 år da jeg så filmen for første gang, noe som bare forsterket fascinasjonen. Boken hadde alt. Det var nok denne magiske skogen hun vokste opp i som var så tiltrekkende på meg. Jeg var selv et barn som likte meg best ute, og på Nordmøre hadde jeg både dype skoger og glatte svaberg hvor bare fantasien satte grenser for eventyrene mine.
Hvilken barnebokskikkelse ville du helst ha møtt?
– Jeg kan ikke forestille meg en kulere lekekamerat enn Pippilotta Viktualia Rullgardina Chrysmynta Efraimsdatter Langstrømpe, så det må bli henne.
– Og hvem ville du helst selv ha vært?
– Ronja Røverdatter, så klart.
– Hva må en virkelig god barnebok inneholde?
– Mye magi. Og gjerne absurditet. Litt konflikt. En reise. En oppdagelse. Overvinnelse. Hjemkomst og kjærlighet. Og massevis av nydelig illustrasjon!
– På eventyr med Potter eller over de syv hav med Pippi?
– Vanskelig. Men jeg har slukt alt Pottersk og har mange trylleformler jeg ennå ikke har teste ut, så det må bli eventyr med Harry.