– Viktig å erklære meg «foreldreløs»

– Det var viktig for meg å si at dette var en roman, lik den eller ikke, men jeg ville ikke være med på å trekke inn mitt privatliv, sier Linn Ullmann – først ut i en ny runde med BokPod.

Linn Ullmann var opptatt av å skille levd liv fra romanen da hun ble intervjuet om debuten Før du sovner.

BokPod er en podcast med timelange dybdeintervjuer med kjente norske forfattere og med Hallgeir Opedal er intervjuer. Det er Cappelen Damm som står bak podcasten, men forfatterne er hentet fra mange forlag.

– Den første runden av BokPod ble svært populær. Totalt er intervjuene nedlastet over 250 000 ganger, kan Knut Gørvell i Cappelen Damm berette.

 

Ikke lanseringsintervjuer

Gørvell understreker at BokPod primært ikke driver med lanseringsintervjuer:

– Dette er tidløse møter som dreier seg om forfatterskapet. Forfatterne blir spurt om skriving, teknikk, arbeidsmetoder, rutiner, i det hele tatt – tanker omkring det å være forfatter.

Roy Jacobsen var denne aller første som ble intervjuet for BokPod. Deretter har Dag Solstad, Vigdis Hjorth, Ingvar Ambjørnsen, Frode Grytten, Tomas Espedal, Jo Nesbø og Karin Fossum vært blant de 21 intervjuede i sesong 1. Nå før sommeren kommer det 12 nye. Frid Ingulstad, Erik Fosnes Hansen, Jon Fosse og Per Petterson er blant forfatterne på vårmenyen.

 

Bokpod_vector

 

Gikk i kjelleren

Først ut er altså Linn Ullmann. Hun forteller om et enormt «trøkk» rundt sin romandebut Før du sovner:

– Forventningene var enorme, den ble hovedbok i Bokklubben nye bøker og ble solgt til 14 land før den kom ut. Da gikk jeg i kjelleren. Jeg var over 30 år, hadde jobbet i mange år som journalist uten å ha blitt konfrontert med den kjente bakgrunnen min. Det var viktig for meg å erklære meg «foreldreløs», jeg snakket ikke om foreldrene mine, det var viktig for meg å si at dette var en roman, lik den eller ikke, men jeg ville ikke være med på å trekke inn privatlivet mitt, som kanskje for andre var et offentlig liv, men for meg var det privatlivet, forteller Linn Ullmann.

 

Konsekvensene annerledes

– Det er det som er så fint med romanen, det er veldig personlig i bunnen, men når du putter det inn i en roman, blir stemmene og konsekvensene av hver ting du skriver annerledes enn det var i ditt liv, sier Linn Ullmann, og legger til: – Jeg har veldig tydelig hukommelse, men jeg ville ikke kalle den pålitelig. Derfor ville jeg ikke kalle De urolige en memoarbok, jeg synes romanen er mye mer spennende, og mye mer sann. Man skriver den samme historien hele livet, hvis du er heldig, kommer du dit du vil.

 

 

(Hovedbilde – foto: Agnete Brun)