Hverken champagne eller gravøl?

KOMMENTAR: Et av verdens største forlagskonsern, den ubestridte internasjonale romantikk-eneren og Norges nye pengestinne forlagsoppkomling. Det er likevel ingen garantert suksess.

I dag sprakk nyheten om at HarperCollins Nordic går fra Vigmostad & Bjørke til Strawberry Publishing. Det ble altså den store bevegelsen i bokbransjens overgangsvindu denne sommeren. Hvorvidt denne får noen stor betydning, gjenstår å se. Bokhøstens første og hittil største forlagsnyhet bør ikke gi grunn til verken champagne-skåling eller gravøl hos de involverte.

Høsten 2016 smilte forlegger Arno Vigmostad fra øre til øre. Et ifølge Vigmostad tilfeldig møte med HarperCollins Nordic-sjef Annette Ekström og umiddelbar god kjemi førte de to sammen. Fra Vigmostad & Bjørkes side ble HarperCollins nærmest presentert som Vigmostad & Bjørkes nye oversatt-kanal, slik at «VB-teamet kunne fokusere enda mer på norske forfattere, og også på å oppdage nye talenter».

Internasjonal forfører

Ikke minst fulgte Harlequin-bøkene med på lasset. Det Toronto-baserte forlaget har vært planetens i særklasse største leverandører av romantiske pocketbøker til kvinner verden over gjennom 70 år. I tillegg til romantikk, tilbyr forlaget thrillere, krim, paranormal, bestselgere, fantasy og horoskopbøker. Harlequin var i flere år eid av Torstar, Canadas største avishus, før det ble kjøpt av News Corp/Harper Collins i 2014. I toppårene har Harlequin årlig gitt ut godt over 1000 titler i over 100 land. For Arno Vigmostad syntes samarbeidet å være hånd i hanske med forlagets nysatsing på Bladkompaniet, som ligger Vigmostads hjerte nær. I V&B ble det utvilsomt sett som en prestisjeseier å «rappe» Harlequin fra massemarked-hovedkonkurrent Cappelen Damm.

Dalende entusiasme?

Men i Akersgata var det slett ikke gravøl. Ifølge Cappelen Damm hadde de sagt opp avtalen samme sommer, fordi denne «ikke lenger var hensiktsmessig». Det var det sannsynligvis flere årsaker til: dels avtaleforpliktelsene og dels at Harlequin var et noe falmende verdipapir i et tøffere massemarked. Det samme har sikkert også Vigmostad & Bjørke fått erfare gjennom de påfølgende årene, i tillegg til at det har vært langt mellom høydepunktene i HarperCollins oversatt-portefølje beregnet på bokhandel. Entusiasmen har sannsynligvis vært dalende hos begge parter, siden det klaffet i kjemisettet for tre år siden.

Over 200 000 titler

HarperCollins Publishers er en internasjonal gigant. Det 200 år gamle forlagshuset har kontorer i 17 land, utgir rundt 10.000 titler årlig og sitter med en katalog på over 200.000 titler. HarperCollins Nordic gir ut over 1100 titler per år i de fire nordiske landene.

Da HarperCollins begynte å «thighte til» sin internasjonale forlagsoperasjon for noen år siden, var det en stor nyhet som skapte uro hos flere forlag verden rundt. Hva om HC «sydde» alle sine internasjonale bestselgerforfattere inn i sin egeneide internasjonale forlagsoperasjon? Frykten har langt på vei vist seg å være ubegrunnet. Veien dit var muligens lengre enn man antok. Forfattere satt gjerne med forlag de var svært godt fornøyde med i Polen, i Brasil, i Nederland eller i Norge, for den saks skyld.

Formidabel jobb

Er folkene i Strawberry Publishing blinde for disse utfordringene? Neppe. Salgs- og markedssjef Julie Eikemo Prestø i Strawberry Publishing og nylig headhuntede Gina Stene (hentet fra Bestselgerforlaget til rollen som ansvarlig for Strawberrys massemarkedssatsing) er smertelig klar over at de går løs på en formidabel jobb når de nå skal gå mot strømmen og øke satsingen i et fallende massemarked.

Det er også all grunn til å tro at Petter Stordalen & Co har forhandlet seg frem til helt andre forpliktelser hva gjelder HarperCollins’ øvrige utgivelsesportefølje enn hva forgjengerne har hatt. Strawberrys strategi har vært å ha et relativt begrenset antall forfattere og utgivelser, som man satser tungt på. Å teppebombe markedet med HarperCollins-utgivelser ville frontkollidere med dette hovedsporet, i tillegg til at det ville være en håpløs strategi i dagens bokmarked.

Så gjenstår det å se om alle gode ting er tre for HarperCollins/Harlequin, eller om romansen kjølner også denne gang.

 

VEBJØRN ROGNE

 

-- annonse --