Lyrisk: Debutant Catherine Blaavinge Bjørnevog
Catherine Blaavinge Bjørnevog med dikt som maner en inn i folklore og det mytiske.
En sjelden rik bokhøst er her. Blant de lyriske utgivelsene er det enn så lenge Ruth Lillegraven som topper salgslistene med den nydelige diktboka Sigd. Ellers synes det mest om Catherine Blaavinge Bjørnevog med Um sakne springe blome, samt Nils Christian Moe-Repstad med diktkolossen Wunderkammer på hele 800 sider. Sistnevnte skal vi komme tilbake til.
Debutanten Catherine Blaavinge Bjørnevog er fra Tjøme, oppvokst i Madrid, nå bosatt i Sør-Trøndelag. Hun skriver på et selvkomponert språk – nesten gammelnorsk, men som minner mest om gammel Telemark-dialekt. Resultatet er en vakker, mørk og suggererende sang. Dikt som maner en inn i folklore og det mytiske.
Kjenner du nettstedet Litteraturkritikk? Om ikke anbefaler jeg gjerne et bokmerke. Nettstedet er bra på å gi debutantene fokus. Kritiker Merete Røsvik Granlund har her skrevet en innsiktsfull og rik anmeldelse av Um sakne springe blome.
Fra samlingen tar vi denne vakre høstsøndagen med åpningsdiktet, allerede på vei til å bli en klassiker:
Catherine Blaavinge Bjørnevog: Um sakne springe blome (Samlaget, 2016)
(Foto: Torgrim Melhuus / Samlaget)