– Tilbakemeldingene på BokPod har vært formidable, sier Hallgeir Opedal. Nå har Bokpod-intervjuene hans med Tomas Espedal (bildet) og 17 andre forfattere blitt bok.
Over 400 000 nedlastinger har gjort BokPod til en formidabel suksess: – Folk vil faktisk høre timelange, spørsmålsdrevne intervjuer uten musikk, fastslår Hallgeir Opedal.
En intervjuer, et forfatterobjekt og godt med tid. Intet mer. Det var den enkle resepten for BokPod, som ble kåret til «Best of 2015» av iTunes. Totalt 33 intervjuer med flere av våre eller mest kjente forfattere er det blitt.
– Tilbakemeldingene fra forfattere, forlag og lyttere har vært formidable. Folk vil faktisk høre timelange, spørsmålsdrevne intervjuer uten musikk. Stadig flere oppdager podkast generelt, og BokPod spesielt. Vi har nå hatt over 400 000 nedlastinger. I september var det 12500 nedlastinger, mens nå i oktober nærmer det seg 20000, forteller Hallgeir Opedal.
Gammelt radio-traume
Mannen som ble satt på BokPod-jobben var nettopp Opedal – prisbelønt journalist og en av landets mest erfarne og kjente portrettører, blant annet kjent fra Dagbladet Magasinet. Nå jobber han i Fredrik Skavlans produksjonsselskap Monkberry.
MED PENN OG MIKROFON: Hallgeir Opedal.
Den som er mest overrasket over BokPod-suksessen er kanskje Hallgeir Opedal selv:
– Jeg trodde aldri at jeg skulle begynne som en slags radiojournalist. Det skyldes et traume fra seint 70-tall, da jeg ble intervjuet direkte i ettermiddagssendingen til NRK Hordaland. Jeg var 13-14 år og i stemmeskiftet, og allerede i begynnelsen av intervjuet fikk jeg voice crack, som ungdommen sier. Stemmen sprakk, og det lille jeg fikk sagt gikk i skjærende fistel. Den opplevelsen førte til at jeg utviklet mikrofonskrekk. Nevrotisk, lammende mikrofonskrekk. De få gangene jeg ble plassert bak en mikrofon, fikk jeg en sånn skingrete, fislete pubertetsstemme. Derfor har jeg gjemt meg bak tastaturet i alle disse årene, og definert meg som et skrivende menneske. Men så lanserte Fredrik Skavlan ideen om en podkast, og han er god til å overtale. Så plutselig satt jeg der bak mikrofonen, og i begynnelsen famlet jeg med tynn stemme, men så ble det en reboot av meg som journalist. Jeg oppdaget en helt ny palett av muligheter. Lyd er et fantastisk medie. Jeg redigerer jo disse intervjuene selv, og den delen av arbeidet er pur glede.
– Enorm redigeringsjobb
Nå har Opedal tatt med seg alt intervjumaterialet i sekken og krysset grensen tilbake til det skrevne ord – i bokform:
– Det trodde jeg skulle gå kjapt og greit. Jeg fikk hjelp av flinke folk i Cappelen Damm til å transkribere intervjuene, og trodde at min jobb ville bli å pusse og finslipe. Det ble det ikke. Det var en enorm redigeringsjobb. For det som høres greit ut i tale, blir tidvis uforståelig i skrift. Noen forfattere har et presist språk, andre ikke. Nei, det tok mye tid det der, altså, sukker Opedal.
BOKPOD-FORFATTERE: Wassmo, Bjørnstad og Jacobsen.
I BokPod-intervjuene forteller noen av om skriving, arbeidsmetoder, rutiner, i det hele tatt – tanker omkring det å være forfatter, og hvorfor nettopp de ble forfattere.
I boken kan man lese lengre intervjuer med Roy Jacobsen, Dag Solstad, Vigdis Hjorth, Ingvar Ambjørnsen, Frode Grytten, Tomas Espedal, Karin Fossum, Herbjørg Wassmo, Kim Leine, Kolbein Falkeid, Tom Egeland, Ketil Bjørnstad, Lars Saabye Christensen, Tove Nilsen, Vetle Lid Larssen og Jo Nesbø.
Uredd og uforutsigbar
– Man skal som kjent ikke skille mellom sine barn – men er det noen av Bokpod-intervjuene du er spesielt fornøyd med?
– Altså, Tomas Espedal er et meget kjært barn. Han er uredd og uforutsigbar, man vet aldri i hvilken retning svarene går. Og så er han bergenser, og bergensere er alltid gode intervjuobjekter. De snakker. Espedal har også et presist språk, sier Opedal. – En annen favoritt er Dag Solstad, og det er det intervjuet som er lastet ned flest ganger, det og Ingvar Ambjørnsen. Solstad er morsom å lytte til, men det var et av disse intervjuene som det ikke var så enkelt å skrive ut. Det hang liksom ikke sammen. Jeg brukte mange dager for å få ham noenlunde forståelig. Ellers skal man, som du sier, ikke skille mellom sine barn, og det fine er at alle har noe ved seg. Det kan være tema, fortellerglede, stemning, livsvisdom, og gang på gang har jeg tenkt: Ja. Sånn er det.
Nye runder?
I Cappelen Damm er det utviklingssjef Knut Gørvell som har vært primus motor for BokPod-satsingen:
– Vi har jo hatt to runder med BokPod, med totalt 33 intervjuer. I løpet av vinteren kommer det ytterligere en bok. Så ønsker vi selvsagt å produsere flere BokPod med Monkberry, og gjerne også inkludere dokumentar- og fagbokforfattere. Det koster dessverre mye penger. Men vi tenker at dette kan være et flott materiale for satsingen i Frankfurt 2019. Derfor jobber vi med finansiering av mer BokPod og er åpne for tilbud, for å si det sånn.
Hallgeir Opedal har slett ikke gått lei av sine forfatter-intervjuobjekter. Skulle det bli aktuelt med flere runder er han mer enn villig:
– Jepp. Jeg er klar! Det er mange gode forfattere igjen. Utfordringen er å få det finansiert. Cappelen Damm har vært særdeles rause i disse første rundene, og jeg håper vi kan starte opp igjen. Det morsomme er at stadig flere folk finner fram til intervjuene. Jeg aner ikke hva som skjer. Nå er det snart fem måneder siden vi la ut det siste intervjuet, men de lastes fremdeles ned, og kurven går opp.
(Foto Tomas Espedal: Dag Knudsen / Gyldendal Norsk Forlag. Foto Wassmo – Bjørnstad – Jacobsen: Rolf M. Aagaard / Gyldendal – Trine Hisdal / Aschehoug – Fredrik Arff / Cappelen Damm)