– Skal mene alvor

– Først og fremst skal vi mene blodig alvor, så klart, ellers kan vi finne på noe annet, sier Geir Nummedal, som blir forlegger i Flamme.

Geir Nummedal kommer til å savne barnelitteraturen, men ser unike muligheter i Flamme og vil sette «noen hårete mål» for forlaget.

Nylig ble det kjent at Bendik Wold slutter i Flamme Forlag for å bli kulturredaktør for Klassekampen. Nå tar Geir Nummedal over. I tillegg til å være forfatter på Oktober, hvor han debuterte med romanen Hun er der hele tiden i 2012 og utkom med novellesamlingen Få barn tidligere i år, har Nummedal de siste årene vært redaktør for barne- og ungdomsbøker i Cappelen Damm. Selv om han holder seg i samme konsern, beveger han seg definitivt over til noe ganske annet. Livet han nå legger bak seg i Norges største barnebokavdeling og hverdagen i lille Flamme er to svært forskjellige forlagsverdener.

 

Frihet og muligheter

– Å kunne få jobbe i en så liten og spretten forlagsenhet, med så mye frihet og muligheter til å eksperimentere og utvikle, snu seg rundt og gjøre lure og morsomme ting fort, det er en sjelden mulighet i norsk bokbransje i dag. I tillegg har lille Flamme det store Cappelen Damm i ryggen, et forlag med mennesker, systemer og muligheter jeg kjenner svært godt og ser fram til å dra nytte av. Grunnen til at jeg velger å fratre en stilling jeg har hatt det fantastisk i, er så enkel som at jeg ser unike muligheter i Flamme, sier Geir Nummedal til BOK365.

– Hva gleder du deg mest til i den nye jobben og hva kommer du til å savne mest fra den gamle?

– Jeg gleder meg enormt til å jobbe med litteratur for voksne. Og jeg kommer til å savne barnelitteraturen veldig. Sånn er det. Heldigvis skal jeg fysisk sett sitte omtrent samme sted som før, faktisk samme etasje. Det gjør dette skiftet både lite og stort. Mest stort.

 

Flamme

 

 

I kroken bak plastgåsa

– Har du noen tiltredelseserklæring? Hvordan vil man merke at du overtar roret?

– Først og fremst skal vi mene blodig alvor, så klart, ellers kan vi finne på noe annet. Vi skal jobbe for kvalitet, fortsette å dyrke fram nye og unge stemmer, vise vilje til å eksperimentere og gjerne ta store sjanser. Som redaktør for barne- og ungdomslitteratur har jeg aldri vært redd for å ta sjanser, verken i form eller innhold. Risiko kan være et avgjørende element for at en bok skal bli virkelig god, virkelig markere seg. Og da tenker jeg ikke risiko bare hos forfatter eller illustratør, men definitivt hos redaktør og forlag også, sier Geir Nummedal og legger til: – Nå hørtes dette veldig alvorlig og seriøst ut. Det trenger det ikke være. I Flamme, som andre steder, skal vi så klart tulle, le masse og ha det fint. Nils-Øivind, Linn og jeg skal sitte omtrent oppå hverandre, i en krok innerst i en lang og trang gang, bak en litt sliten, men like fullt stolt plastgås som jeg håper Bendik Wold ikke tar med seg når han slutter.

 

Hårete mål

– For min egen del tar jeg med meg en visuell erfaring gjennom å ha jobbet med flere av landets fremste illustratører gjennom lang tid. For meg vil det være naturlig å se hvilke visuelle muligheter som finnes i voksenlitteraturen. Grafiske romaner er et opplagt eksempel. Som enkeltstående kunstner er Per Dybvig en person jeg virkelig håper å jobbe mer med, gå enda lenger med. Hans kunstbildebok Jegeren (for voksne), som ble utgitt i fjor høst, var for meg et høydepunkt som redaktør.

– Flamme har jo tidligere hevdet at «nesten alt kan være en Flamme-bok, nesten ingenting er det». Vil det forbli slik?

– Ja, det ligger på Flammes hjemmeside et sted, det der. Det kan fortsette å stå. Samtidig er ikke Flamme nyest i klassen lenger, men et forlag der flere forfattere har markert seg over lengre tid. Det føles naturlig å tenke at tiden er moden for at flere Flamme-forfattere skal etablere seg, nå ut til enda flere. Det er klart at vi så snart som mulig skal sette oss ned og diskutere strategi og profil. Sette oss noen hårete mål vi har felles tro på at vi skal nå, sier Geir Nummedal.

 

 

(Foto: Teemu Päivärinnu / Forlaget Oktober)