Romantikk rett fra nett

Schibsted starter nettbokhandelen Favorittbok.no: – Verdens første i sitt slag, sier forlagsdirektør Wenche Haugsand.

– Så vidt vi vet er dette verdens første spesialbutikk på nett for denne type litteratur, sier forlagsdirektør Wenche Haugsand (bildet) i Schibsted Forlag om lansereringen av Favorittbok.no. Dette skal være en nettbokhandel spesialisert på romanserier og romantikk – en sjanger de fleste forbinder med kiosk- og dagligvarehyller.

OSLO, 20050816; Vignettbilde. Wenche HaugsandFOTO: MORTEN BENDIKSEN

På de andre salgsarenaene for bøker er denne type litteratur ofte nedprioritert. Dette mener Wenche Haugsand er en gedigen feilvurdering: – De som ikke tar disse leserne på alvor gjør seg selv en bjørnetjeneste. Dette er folk som også er storlesere av andre typer skjønnlitteratur.

 

Fersk nettsatsing

– Vi gikk på nett for bare noen dager siden, og prøveflyr litt i det stille. Du kan betrakte dette som en betaversjon. Utover nyåret vil vi jobbe med å komplettere utvalget og videreutvikle siden, forteller Haugsand.

Foreløpig er det Schibsted Forlags egne romanserie-forfattere som er å finne på nettstedet. Flere av disse har vært blant Norges mestselgende forfattere de siste årene. Laila Brenden har vært en av de absolutte toppene innenfor sjangeren. Bente Pedersen, Trine Angelsen, Bente Sandberg og flere andre har også markert seg som serie-bestselgere. På Favorittbok.no finner man selvsagt også Schibsteds ukronede romanserie-dronning Margit Sandemo.

Nettbokhandelen har ambisjoner om å levere romantikk og historisk seriedrama i alle formater, både på papir og digitalt: – Alle de levende seriene er å få som e-bøker, og i løpet av de første månedene neste år vil vi ha digitalisert all relevant backlist også.

 

Åpen dør

– Vi har ikke vært i dialog med de andre forlagene ennå, men vår dør står åpen for alle som har lyst til å selge denne type litteratur hos oss, sier Wenche Haugsand.

Den invitten sender vi videre til Einar Røhnebæk i Bestselgerforlaget: – Vi vurderer alle mulige salgskanaler kontinuerlig og lukker ingen dører, sier Røhnebæk. Bestselgerforlaget er 50/50 eiet av Aschehoug og Gyldendal, og besørger disse forlagenes salg til dagligvarehandelen gjennom distributøren Bladcentralen. Enn så lenge har de ikke norske romanserier på sitt utgivelsesprogram. I det romantiske hjørnet av Bestselgerforlagets bokportefølje er det først om fremst den oversatte pocket-serien Harlequin som utmerker seg.

 

Endret handlemønster

Wenche Haugsand mener satsingen på Favorittbok.no vil kunne gi noe interessante dreininger i salget:

– Nettkjøperne handler annerledes enn dagligvare- og bokhandlerkundene våre. En papirbok som selger godt i butikkhyllene, er ikke nødvendigvis en sikker suksess på nett, og omvendt: Vi har sett at bøker som ikke har vært blant våre mestselgende i handelen ellers, kan gjøre det knallbra i iBookstore.

Hvorfor det er slik, har hun ikke noe fullgodt svar på nå:

– Vi har noen teorier, men foreløpig vet vi for lite til å kunne være bombastiske her. Det vi ser er at det er betydelige avvik. Så skal vi sørge for å analysere dette videre i tiden som kommer.

Grundige analyser har vært viktig i forkant av netthandel-lanseringen: – Vi har kjørt flere fokusgrupper og vet veldig mye om romanserieleserne.

 

Ikke helt rendyrket

Selv om Favorittbok.no omtales som en nisjebokhandel for romanserier, er ikke utbudet hundre prosent rendyrket i denne gaten. Man kan også klikke seg frem til andre bøker. Wenche Haugsand mener nettopp det er både riktig og viktig:

– Som sagt: Romanserieleserne leser også andre bøker.

 

 

(Illustrasjonsfoto: Omslagsutsnitt, Schibsted Forlag)