Prisdryss i Aschehoug

Mads Nygaard deler ut Debutantprisen til Aldona Kasztan.

Aldona Kasztan, Lars Joachim Grimstad og Erlend O. Nødtvedt ble i dag tildelt hver sin Aschehoug-pris.

I dag presenterte Aschehoug vårens forfattere, hvorpå det var duket for prisdryss da hele tre priser skulle deles ut: Aschehougs debutantstipend, Aschehougs barnebokpris og Mads Wiel Nygaards legat.

Debutantprisen til Kasztan

Mottakeren av førstnevnte var Aldona Kasztan. Juryen trakk særlig frem bokens poetiske skildringer i sin begrunnelse:

«Aldona Kasztan har skrevet en politisk roman om ettertidens ufullstendige erkjennelse av fortidens hendelser. Den tematiserer hvordan forståelsen av krigsforbrytelse og folkemord endres og forskyves sammen med skiftende ideologier og politiske styresett. De nasjonalistiske kreftene i Polen er nå igjen i ferd med å omdefinere krigshistorien.»

«Men romanen vil så mye mer. Ikke minst inneholder den en poetisk, språksikker og metafysisk skildring av fenomenet tid og erindringens begrensninger og utfordringer.»

Huskeøvelser for viderekomne er en annerledes debutbok som er blitt kalt et friskt pust blant høstens utgivelser samt en bok som gir nye perspektiv og tanker, avslutter juryen.

Barnebokprisen til Grimstad

Lars Joachim Grimstad ble tildelt Aschehoug Barnebokpris for 2019. Grimstad debuterte som forfatter i 2012, med den første boken om Statsminister Fahr og sønn. Han fulgte opp suksessen fra første boken i både Solkongen (2014) og Egoland (2016).

– Med høstens roman Meningen med Leif bekrefter han sin posisjon som en modig, ambisiøs, original og empatisk forfatter. Med varme, humor og en særegen litterær stemme er ingen temaer for store eller for små for Grimstad. Norsk barnelitteratur er rikere med Grimstads bøker, skriver juryen i sin begrunnelse.

Mads Wiel Nygaards legat til Nødtvedt

Den skjønnlitterære prisen Mads Wiel Nygaards legat skal årlig anerkjenne et kvalifisert forfatterskap. I år ble forfatterskapet til Erlend O. Nødtvedt hyllet under vårpresentasjonen.

Juryen trakk frem at Nødtvedt er i ferd med å innta en sentral plass i norsk samtidslitteratur, (…) preget av språklig overskudd og oppfinnsomhet. Det er noe eget med det nødtvedtske universet, det er morsomt, utfordrende og rabiat – men aller mest er det språklig virtuost: musikalsk, lekent, reflektert, nyansert og alltid overraskende!

– Det er få poeter i Norge i dag som besynger, besverger, leker, raljerer og forfrisker som Erlend O. Nødtvedt, het det også i juryens begrunnelsen.