– Nå er det payback-time, sier Jo Nesbø, som starter eget forlag og får med seg Aschehoug på laget.
– Mitt liv med Harry Hole og andre bokprosjekter har gitt meg mange gleder, og mer penger enn jeg noen gang vil klare å bruke opp. Nå vil jeg gjerne satse på å løfte fram nye forfatter, sier Jo Nesbø.
Nesbø starter nå sitt eget forlag: Hole-in-One, med klar link til forfatterens store krimhelt.
Tryggere fundament
– Utgangspunkt mitt var annerledes enn for de fleste bokdebutanter. Jeg hadde et tryggere fundament, som siviløkonom og med fersk Di Derre-suksess i baklomma. Det ga selvsagt min første bok ekstra oppmerksomhet, sier Jo Nesbø.
Resten er, som vi sier, historie. Jo Nesbøs bøker er solgt i over 40 millioner eksemplarer og oversatt til femti språk.
– Jeg har vært veldig heldig underveis i mitt forfatterliv, og boksuksessene har generert en betydelig pengestrøm. Jeg har lyst til å sette en større del av bokinntektene mine «i arbeid». I tillegg til å utgi mine egne bøker på det nye forlaget, skal jeg også løfte fem tre-fire andre forfatternavn hvert år. Det kan være debutanter, eller det kan være folk som allerede er utgitt – men ikke har fått oppmerksomheten de fortjener, sier Jo Nesbø.
Også Harry Hole-stiftelsen vil nyte godt av deler av pengestrømmen i det nye forlaget. Stiftelsen sitter med en egenkapital på flere titalls millioner.
Uavklart backlist
Nesbø avkreftet nylig at han ville slutte seg til Capitana, kriminnslaget i Petter Stordalens nye forlagsbukett, og meddelte at han var godt fornøyd med sitt nåværende forlag. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at Aschehoug er en del av den nye satsingen, som blir eiet 60 prosent av Nesbø og 40 prosent av Aschehoug.
I praksis kommer Nesbø-forlaget til å få en egen forlagssjef og redaktør, i tillegg til at Nesbø selv vil bidra på markedsføringssiden. Ellers skal de i stor grad støtte seg på Aschehougs eksisterende apparat. Jakten på forlagssjef og redaktør starter umiddelbart.
Den neste Nesbø-boken vil bli utgitt på Hole-in-One. Hva som skjer med backlisten hans er enn så lenge uavklart.
– Der har vi felles enighet i å gjøre det som tjener bøkene best. Jeg har hatt gode samtaler med Aschehoug rundt dette, sier Jo Nesbø, som beskriver dialogen med forlaget som «fin og konstruktiv hele veien».
Åpen prosess
Det kan forlagsdirektør Kari Spjeldnæs i Aschehoug skrive under på:
– Vi har hatt en veldig god og åpen prosess rundt dette.
Spjeldnæs har tidligere gått hardt ut mot Stordalen-forlagenes fisking etter forfattere, og beskrevet Stordalen & Co som grådige og først og fremst ute etter å plukke allerede opparbeidede, gode bestselgerforfatterskap. «I så måte er Petter Stordalen ute etter å skumme fløten av melken, uten å ha vært med på å ta risikoen og bygge forfatterskapene opp. Det framstår ganske ufint», uttalte hun til Klassekampen. Hun er ikke enig i at Nesbø-saken er sammenlignbar:
– Nei, jeg synes Jo har opptrådt veldig fair hele veien. Dessuten har han svært gode motiver for å gjøre dette. Så det er «no hard feelings» fra vår side. Tvert imot, forsikrer Spjeldnæs.
– Mer i potten
Nesbø håper at hans inntreden kan bidra til ytterlige søkelys på nye, bredere forfatterskap:
– Vi kommer til å ha et fåtall bøker, som vi vil satse maksimalt på. Ikke flere enn at jeg selv kan klare å ha et engasjement for hver av dem. Det skal bli både morsomt og meningsfullt. Jeg kommer jo ikke til å ha samme trøkk på mine egne bokskriverier til evig tid. Da er det fint å ha noe annet å henge fingrene i, i tillegg til fjellskrenter, sier Nesbø.
Han legger ikke skjul på at det vil ligge «mer i potten» enn hva vanlig er på PR- og markedsføringssiden. Ikke minst gjelder dette forlagets utvalgte satsingsbok hvert halvår: «Den derre».
– Det skal bli noen løft som virkelig synes og merkes, lover Jo Nesbø.
(Foto: Thron Ullberg / Salomonsson Agency)