Amazon-eide Audible lokker forfattere med store forskudd for eksklusive rettigheter til bøkene deres - som da først blir utgitt som lydbok.
Lydbokselskapet Audible ble kjøpt opp av Amazon i 2008, og har siden den gang hatt stor vekst. Nå melder New York Times at forlaget satser stort på å investere i eget innhold, ved å kjøpe opp lydbokrettigheter fra bestselgende forfattere. I noen tilfeller har de lagt millionforskudd på bordet for å få eksklusive rettigheter.
Tidligere har flere forlag solgt sine lydrettigheter til Audible, på samme måte som vi her hjemme opererer med de rendyrkede lydbokforlagene. Men med den enorme veksten i det amerikanske lydbokmarkedet har etterspørselen etter titler også vokst dramatisk. Audible har nå tatt saken i egne hender, og kontakter forfattere direkte for å få eksklusive rettigheter på bøkene som da vil bli utgitt først i lydformat, lenge før en innbundet versjon av boken.
Eksklusive rettigheter
Som ett eksempel på en forfatter som nå utgir bøker først i lydformat, viser New York Times til Michael Lewis, forfatteren bak bestselgeren The Big Short (2015), som også ble filmatisert og vant Oscar for Beste manus. Lewis er en av forfatterne Audible har huket tak i. Han solgte sitt nyeste bokprosjekt direkte til Audible for en klekkelig sum, og skrev samtidig under en flerårig samarbeidsavtale om audiorettighetene til hans fremtidige bøker.
– Jeg har alltid likt å teste ut forskjellige måter å fortelle en historie på, sier Lewis. – En av grunnene til at jeg gjør dette er fordi jeg tror det vil gjøre meg til en bedre forfatter.
Has anyone seen the President? ble sluppet på Audible på tirsdag – innlest av Lewis selv. Lydbøkene kan senere bli utgitt i innbunden form, men før dette har Audible eksklusive rettigheter i flere måneder.
Gå dit markedet er
Lewis er ikke alene om å hoppe over førsteutgave i fysisk format til fordel for lyd. Flere håper på å kunne være med på bølgen i det stadig voksende lydbokmarkedet, og Audible har inngått avtaler med flere andre bestselgende forfattere, som historiker Robert Caro og Jeffery Deaver. De nye bøkene deres vil i første runde kun finnes som lydbok.
Audible har 425.000 lydboktitler i sitt bibliotek, og har det siste året sluppet 77 originaltitler. I følge NY Times har de ytterligere 150 titler i produksjon, og mye tyder på at utgivelsen av eget innhold vil øke kraftig i løpet av det kommende året.
Audible har begynt å ta opp kampen med de store forlagene, og har igangsatt store prosjekter for å lokke til seg flest mulig gode historiefortellere. Blant annet tildeler de forfattere stipender for å skrive, og de frir aktivt til bestselgende forfattere som blir tilbudt forskudd på flere millioner dollar for eksklusive rettigheter.
John Scalzi er en av forfatterene som gikk til Audible, etter han så boken sin Lock In (2014) selge 22.500 eksemplarer innbundet, 24.000 som e-bok og 41.000 som lydbok.
– Du må gå dit markedet er, uttaler han til NY Times.