Pulsereads: Nytt SoMe-nettsted for omtale og salg av litteratur.
Denne uken introduseres Pulsereads – et sosialt nettsted om og for bøker.
Sammen med Ludvig Ovtun van der Hagen har Anders Storbråten utviklet nettstedet www.pulsereads.com som presenteres i disse dager. Storbråten står også bak nettbokhandelen eREADZ, som har solgt ebøker siden 2009.
Det nye nettstedet skal ikke bare være en nettbokhandel der du kan bestille bøker, men også et sosialt nettsamfunn for alle med interesse for bøker.
– Som Facebook for litteratur, sier intitativtager Anders Storbråten.
«Bokhandel i miniatyr»
I prinsippet er alle deltakerne på nettstedet en bokhandel i miniatyr. Kjøper noen en bok basert på en brukers anbefaling, tilfaller nemlig noe av «bokhandlerrabatten» den som omtalte boken.
Her kan forfattere, kulturarbeidere, anmeldere, bloggere og boklesere flest anbefale, kritisere og trekke frem bøker. Jo mer aktiv man er, desto flere poeng opparbeider man seg som bruker – og disse poengene genererer til slutt inntekter.
– Spennende tjeneste
– Dette er en veldig spennende tjeneste, sier DnF-leder Sigmund Løvåsen. – Det har i mange år blitt snakka om de store mulighetene som ligger i digital formidling av litteratur, uten at noen har kommet opp med gode nok løsninger, hverken i bokhandel eller bibliotek. Vi har lenge vært kritisk mot manglende synliggjøring av bredden i de vanlige nettbokhandlene. Pulsreads kan være med på å fylle dette hullet. Forhåpentlig vis inspirerer det også andre nettbokhandlere til å jobbe mer aktivt med denne type formidling. Vi trenger folk som tør å tenke helt nytt om formidling og salg av litteratur, sier Løvåsen.
Målet: Å engasjere
– Pulsereads er en ny plattform for distribusjon og anbefaling av bredden i litteraturen, sier Storbråten. – Pulsereads er et tilbud til dem som er glade i å lese og anbefale bøker. Vi ønsker å bidra til bedre bredde og mangfold i distribusjonen – vi skal ikke bare fokusere på bestselgere. Her er det brukerne som bestemmer – verken forlagene eller bokkjedene.
– Vi har tegnet og utviklet tjenesten etter vårt eget hjerte, sier Storbråten. – Målet har vært å engasjere formidlere av litteratur og stimulere leserne til å kjøpe og lese flere bøker.
Vil ha både forfattere og boklesere
For å nå målet, ønsker de å trekke til seg både profesjonelle aktører i bokbransjen – ikke minst forfattere – og vanlige boklesere.
– Vi ønsker å løfte frem og belønne de som bidrar til å lage anmeldelser, boklister, personlige anbefalinger, sier han. – Tjenesten er åpen for alle, og det er bare å registrere seg på pulsereads.com.
Alle kan kjøpe og anmelde alle typer bøker. Tjenesten koster ikke penger, og man oppretter en profil og drifter den akkurat som på Facebook. Etter hvert vil man bygge seg opp et nettverk av «venner», og man velger selv hvilke andre man ønsker å lese rådene til.
Norsk – i første omgang
I første omgang er tjenesten norsk, men utviklerne har som ambisjon å gjøre den internasjonal. Målet er å knytte til seg hundre tusen norske brukere i løpet av et års tid.
Storbråten mener også at nettstedet vil egne seg for forfattere med selvpubliserte bøker.
– Hos oss finnes det ingen filtre mellom forfattere og bøker på den ene siden og lesere og kjøpere på den andre siden, sier Storbråten.
Tjenesten er allerede oversatt til engelsk og har innhold fra alle de nordiske forlagene og en del engelske bøker.