– Ambisjonen? Å gjøre en god jobb for hver eneste bok, sier Anne Liebenberg.
– Det er jo verdens hyggeligste bransje, rett og slett, fastslår Anne Liebenberg. Hun har rukket å bli noenlunde varm i trøya som salgs- og kommunikasjonssjef for barne- og ungdomsbøker i Cappelen Damm. Da Ellen Hogsnes gikk til Oktober, som en del av den store «folkevandringen» i bokbransjen denne våren, var det plutselig en ledig sjefsstol for Liebenberg i Norges største forlag.
Det er slett ingen novise som inntar salgssjefstolen. Hun begynte i bokhandel allerede på midten av nittitallet, gikk Bokhandlerskolen, og har hatt sentrale butikksjef-roller i Norli gjennom en årrekke – i to runder. Alt på hennes CV handler om bøker.
Mislykket flukt
I 2009 gjorde hun et velregissert «fluktforsøk». Da gikk hun løs på BI-studier, med tanke på en lederjobb et annet sted i kulturlivet. Slik gikk det ikke:
– Det er egentlig Knut Ola Ulvestads feil. Han fikk meg inn i Font-styret etter at jeg startet med studiene, slik at jeg beholdt kontakten med bokbransjen. Og da jeg var ferdig med bachelor, hentet han meg inn som innhopper for Lene Løver – som salgs- og markedssjef i Font.
– Et mislykket fluktforsøk?
– Haha, ja det kan du trygt si, fastslår Anne Liebenberg. – Men det kan sikkert være like greit. Bokbransjen er jo et fantastisk sted å være. Fine folk og veldig prosjektbasert. Det finnes ingen andre bransjer som er bygget opp av like mange enkeltprosjekter. Dermed blir det veldig spennende og variert å jobbe med dette. For all del: Jeg kunne gjerne jobbet i filmbransjen – som også er prosjektbasert. Men der er det jo ikke penger.
Kjedene gjør forskjellen
Mye har forandret seg i de 22 årene som har gått siden Anne Liebenberg hadde sin første arbeidsdag hos Melvær i Bergen:
– Det var en annen tid. Bokhandlerne og de ansatte formet i større grad butikkene sine selv. Kjedenes inntog er den store forskjellen fra da til nå.
– Har du noen tiltredelseserklæring?
– Nei, ikke utover det å gjøre en god jobb for hver eneste bok.