HarperCollins går til Stordalen

SKIFTER PARTNER: HarperCollins Nordic går fra Vigmostad & Bjørke til Strawberry Publishing.

Strawberry Publishing har slett ikke ligget på latsiden i varmen: Nå er det duket for sommerbryllup med HarperCollins. Det betyr at det nåværende samarbeidet mellom HarperCollins Nordic og Vigmostad & Bjørke avsluttes og at Strawberry Publishing blir ny samarbeidspartner på det norske markedet. V&B-skilsmissen blir av det kjappe slaget: Den offisielle oppstarten for den nye konstellasjonen blir allerede 1. oktober. Strawberry vil da ta over salg, markedsføring og distribusjon av både HarperCollins og Harlequins bøker til norske bokhandlere og I massemarkedet. Samarbeidet vil formelt foregå mellom Strawberry Publishing AS og deres svenske selskap HarperCollins Nordic AB.

«Fryktløs og fremoverlent»

Ifølge Strawberry Publishing var det en sjarmoffensiv på Stordalens eget The Thief, som etter hvert resulterte i at ringen havnet på fingeren:

– Vi hadde en fantastisk lunsj på The Thief hvor vi diskuterte en rekke muligheter med Brian Murray, Chantal Restivo-Alessi og Anette Ekstrøm fra HarperCollins. Noen måneder senere landet vi på dette samarbeidet. HarperCollins eier flere av verdens ledende forlag og har et verdensomspennende nettverk av forleggere som vi gleder oss til å jobbe tettere med, sier Petter Stordalen.

– Petter Stordalen og hans partnere har en fryktløs og framoverlent tilnærming til en bransje i stor endring. Vi er imponert over hva de har fått til i markedet på et drøyt år. De har klare tanker om hvordan de skal lykkes, sier Brian Murray, President og CEO i amerikanske HarperCollins, som har kontorer i 17 land.

Forlagskjempe

HarperCollins er verdens 12. største forlag, med en omsetning (2017) på drøye 1,6 mrd. dollar. Størst er for øvrig Pearson, med drøye 6 mrd. dollar – nærmere ti ganger den totale norske forlagsomsetningen. Til sammenligning er de to nordiske gigantene, svenske Bonnier (759 mill. USD) og danske Egmont (661 mrd. USD), henholdsvis nummer 24 og 26 på verdensrankingen.

Forlegger Jonas Forsang antyder følgende når BOK365 ber ham estimere meromsetningen neste år, som følge av det tilstundende Harper Collins/Harlequin-samarbeidet:

– Det er et tøft bokmarked, og oversatt skjønnlitteratur er en av kategoriene hvor nedgangen har vært størst. Men gjør vi ting riktig, skal det med god margin være et tosifret antall millioner i omsetning. I tillegg jobber vi med en rekke andre synergier som vil komme både HarperCollins og oss til gode.

Tilgang til lokalkunnskap

HarperCollins’ forlag publiserer rundt 10.000 titler årlig og har i dag en katalog på over 200.000 titler.

– Hvor mange titler kan det bli snakk om årlig hos Strawberry?

– Antall tilgjengelige titler er tilnærmet ubegrenset, begrensingen ligger derfor i hvor mye markedet tåler, og at vi treffer godt med de titlene vi velger å utgi. Store navn som Karin Slaughter og Don Winslow er det en selvfølge at skal ut, utover det ønsker vi å jobbe tett med HarperCollins for å få tilgang til lokalkunnskapen fra 17 markeder. En bok vi akkurat signert er podcast-geniet Dan Carlins Hardcore History, som kommer i 2020, forteller Forsang til BOK365.

– Har høye ambisjoner

Strawberry relanserer nevnte Karin Slaughter for norske lesere våren 2020. Hun får følge av krimforfatter Don Winslow og Trent Dalton, som har hatt suksess med boka Boy swallows universe.

– Administrerende direktør Anette Ekström i HarperCollins har tidligere flagget en tyngre satsing på nordiske forfattere, og det har vært et knippe utgivelser. Hvordan er ambisjonsnivået her fremover?

– Både Strawberry og HarperCollins har høye ambisjoner for å finne, vinne og utvikle nordiske forfatterskap, det er et av våre kjerneområder. Senest med ansettelsen av Markus Midre, fastslår Jonas Forsang.

 

 

Bildet: TEAMER OPP: Fra v. Petter Stordalen, Chantal Restivo-Alessi, Anette Ekstrøm og Brian Murray.