Font og Fontini til Cappelen Damm

MED SOLID 2019: Lindy Andersen og Fontini.

Cappelen Damm kjøper Font og Fontini. Lindy Andresen og Knut Ola Ulvestad fortsetter som forlagssjefer.  

Cappelen Damm gjør nok en viktig forlagshandel: Med kjøpet av Font og Fontini sikrer de seg Gillian Flynn, John Hart og Gutta i trehuset. Ingen av partene vil si noe om prislappen.

– Vi har snakket sammen i et halvt års tid og har kommet frem til en veldig god løsning, sier Knut Ola Ulvestad. Han og Lindy Andresen vil fortsette å lede forlagene, og skal sammen med de ansatte drive Fontini og Font videre under Cappelen Damm-paraplyen.

– Blandede følelser        

Det var Knut Ola Ulvestad og Halfdan W. Freihow som sammen etablerte Font i 2005. De to understreker at de har hatt stor glede av å drive forlaget, introdusere nye forfattere og samarbeide med dyktige kollegaer i bokbransjen gjennom disse tolv årene – og at det ikke er bare-bare å selge livsverket:

– Det er selvsagt med blandede følelser vi gjør dette, sier Knut Ola Ulvestad. – Men da Halfdan og jeg satt oss ned for et års tid siden og kikket inn i krystallkulen, så vi at det var en mulighet for at noe slikt kunne skje. Til å begynne med drev vi to forlaget helt alene. Etter hvert har vi vokst – vi har gått inn i Fontini-satsingen, vi er nå åtte personer, og omsetningen har økt fra 3 millioner kroner den gang da til 33 millioner nå. Det er ikke fritt for at det begynner å knirke litt på den administrative siden.

Alle blir med

– Tiden var rett og slett moden for å takke ja til en allianse med en større markedsaktør, fastslår Ulvestad.

– Og det ble Cappelen Damm?

– Ja. Etter vår vurdering var dette det beste alternativet og vi har heller ikke snakket med noen andre, sier Ulvestad. – Vi har hatt gode samtaler med Cappelen Damm i et halvt års tid og kommet frem til en veldig fin løsning. Utpå vinteren flytter vi fra lokalene våre i Universitetsgaten og over i vårt eget område i Cappelen Damm-huset. Alle de ansatte blir med.

Font utgir skjønnlitterære forfattere som Gillian Flynn, Chigozie Obioma, Elif Shafak, John Hart, Parinoush Saniee, Øistein Borge og Yan Lianke, og har hatt stor suksess med sakprosautgivelser som Zlatan Ibrahimovic’ Jeg er Zlatan og Bent Stiansens kokebøker.

Svært lønnsomt

Barne- og ungdomsbokforlaget Fontini ble etablert av Lindy Andersen og Font i 2013, og har på kort tid blitt et av landets mest lønnsomme og profilerte forlag. Fontini hadde i fjor et overskudd på nærmere 7 mill kr av en omsetning på 20 mill. Utgivelsene inkluderer blant annet seriene Gutta i trehuset og Amuletten, samt flere storslåtte faktabøker. Fontini eies 60 prosent av Andersen og 40 prosent av Font. I Font er Ulvestad og Freihow hovedeiere med 43,63 prosent hver. Mesterkokk og kokebokforfatter Bent Stiansen har en eierandel på 5 prosent gjennom Stiansen AS, Lene Louise Løver og Hans Olav Thyvold har hver sin aksjepost på 2,75 prosent.

– Nå kan vi konsentrere oss om det vi kan og liker best, nemlig å utvikle bokideer, finne nye forfatterskap og sørge for at bøkene våre blir kjøpt og lest, sier Fontini-sjef Lindy Andersen.

Det kan Knut Ola Ulvestad skrive under på: – Jeg gleder meg til å kunne jobbe mer med det jeg er best på og synes er mest lystbetont.

– Betydningsfulle forlag

Administrerende direktør Tom Harald Jenssen i Cappelen Damm er svært tilfreds med sitt siste oppkjøp:

– Vi er både stolte og glade over å kunne bringe to så veldrevne og spennende kvalitetsforlag inn i Cappelen Damm-familien. Lindy Andersen, Knut Ola Ulvestad, Halfdan W. Freihow og deres medarbeidere har gjennom dyktig forleggeri og mangeårig bransjekunnskap skapt betydningsfulle forlag i den norske bokheimen. Vi ser frem til å videreutvikle eksisterende og nye forfatterskap sammen med dem.

TOM HARALD JENSSEN: – To veldrevne og spennende kvalitetsforlag.

 

Flere oppkjøp?

Det er ikke mer enn et drøyt halvår siden Cappelen Damm kjøpte et av de andre mellomstore forlagene, Bazar.

– Dere har valgt en imprint-strategi for både Bazar, Font og Fontini?

– Vi forsøker å være pragmatiske. Noen vil sverge til at totalinnlemmelser gir stordriftsfordeler, men jeg tror at en god imprint-strategi kan gi en tydeliggjøring av utgivelsesprofilen og gi ytterligere muligheter til å nå bredere ut i markedet, sier Jenssen.

– Kan det bli enda flere oppkjøp? 

– Det kan det. Vi har mange dyktige konkurrenter der ute og følger med hele tiden.

Kjøpesummen vil ingen av dem røpe, men Knut Ola Ulvestad kommenterer det slik:

– Jeg har vært i bokbransjen i 25 år, og jeg har aldri solgt så mange bøker på én dag.