– Å få lov til å lede markedsavdelingen i et av verdens beste skjønnlitterære forlag er en av de flotteste utfordringene du kan få, sier Ellen T. Hogsnes.
Ellen T. Hogsnes (41) forlater Cappelen Damm og blir ny markedssjef i Forlaget Oktober.
– Jeg har fulgt flere av Oktober-forfatterskapene gjennom mange år, så det skal bli fint å få lov til å jobbe med dem. Oktober er jo ikke bare Norges beste, men et av verdens beste, skjønnlitterære forlag. De har veldig gode forfattere, sterke redaktører og en veldig fin gjeng i markedsavdelingen som jeg ser frem til å lede, sier Ellen Hogsnes.
En utpreget allrounder
Ellen T. Hogsnes har jobbet i forlagsbransjen i 16 år, og har lang erfaring med salgs-, markeds- og informasjonsarbeid – ni år i Gyldendal og deretter sju år som kommunikasjons- og markedssjef i barne- og ungdomsredaksjonen i Cappelen Damm.
– Hva kan du først og fremst bidra med i Oktober?
– Jeg tror min allsidige forlagsbakgrunn kan være en styrke. Jeg har en utpreget allround-bakgrunn – både fra markedsarbeid, salg, informasjon, rettigheter og «et kvarter» som redaktør. Det tror jeg kan komme godt med, sier Ellen Hogsnes.
– Målrettet og erfaren
Hognes medgir at det ikke er med lett hjerte hun forlater sin nåværende arbeidsplass:
– Med fare for å høres svulstig ut, så har det vært veldig meningsfullt å jobbe med de viktigste bokleserne vi har: barn og ungdom. Så det er med et visst vemod jeg forlater gode kollegaer og gode forfattere i Cappelen Damm. Men alt har sin tid, og etter sju år er det naturlig å søke nye utfordringer.
Forlagssjef Ingeri Engelstad i Oktober er svært fornøyd med nyrekrutteringen:
– Vi er veldig glade for at Ellen T. Hogsnes kommer til Forlaget Oktober. Hun er målrettet og erfaren og har et sterkt engasjement for litteraturen. Stillingen som markedssjef er sentral i forlaget, og vi gleder oss til å jobbe sammen med Ellen for å bevare Oktobers posisjon som Norges ledende skjønnlitterære forlag.
Ellen T. Hogsnes begynner som markedssjef etter påske.