En baderomsscene med hele åtte referanser til utløsninger sikret James Frey (bildet) Bad Sex Award 2018.
Det er prisen ingen forfattere vil ha, men som man likevel godter seg over at blir utdelt hvert år. Bad Sex Award trekker frem de dårligste skildringene av sex i moderne litteratur, og kårer en «vinner». I år er det James Frey som mottar den lite ettertraktede prisen. Han mottar prisen for en scene i boken Katerina, som for øvrig handler om en romanse som blomstrer opp under en reise i Frankrike på 1990-tallet.
Juryen skriver i sin begrunnelse at det er flere dårlige sexscener i boken, men det var særlig én sekvens som overbeviste dem om at Frey var en verdig vinner av prisen. Sekvensen finner sted på et bad med hovedpersonen Jay og den norske fotomodellen Katerina, og inneholder hele åtte referanser til utløsning. Den grafiske bokscenen som vant Frey prisen kan du lese her.
Ydmyk prisvinner
– James Frey seiret mot en sterk, helt mannlig kortliste, på grunn av det høye antallet og lengden på de tvilsomme erotiske passasjene i boken hans, skrev juryen i sin begrunnelse, og hevdet videre at det var så mange tvilsomme sexscener i boken at Frey kunne vunnet prisen mangedobbelt.
James Frey hadde selv ikke mulighet til å overvære prisutdelingen, men skrev at han var beæret over å motta prisen:
– Jeg er dypt beæret og ydmyk over å få motta denne prestisjefulle prisen. Kudos til alle mine medfinalister, dere har alle gitt meg mange timer med fornøyelig lesing i året som er gått.
Amerikanske Frey fikk sitt gjennombrudd i 2004 med boken A Million Little Pieces. Andre bøker av ham er My Friend Leonard og The Final Testament of the Holy Bible. Sistnevnte ble også nominert til Bad Sex Award i 2011.
Murakami blant de nominerte
Blant de øvrige nominerte på kortlisten finner vi blant andre Haruki Murakami. Han var nominert for en scene i Drapet på kommandanten hvor hovedpersonen får utløsning med en nærmest fysisk umulig mengde sæd. Bookerprisvinner Gerard Woodward var nominert med The Paper Lovers og en beskrivelse av hvordan «hans våte møtte hennes våte». Mens Major Victor Cornwall & Major Arthur St. John Trevelyan havnet på nominasjonslisten for sin beskrivelse av et kvinnelig kjønnsorgan som en «kongeboa som spiser sitt bytte» i boken Scoundrels.
Få kvinner
Basert på nominasjonene til Bad Sex Award virker det som kvinner er bedre enn menn til å skrive erotiske skildringer. Det er kun tre kvinner som har mottatt prisen, og i årets utdeling var ingen kvinner nominert.
Bad Sex in Fiction Award har blitt delt ut siden 1993 av det britiske magasinet Literary Review. Prisen «ærer» en forfatter som har skrevet en dårlig scene med seksuelle beskrivelser i en ellers god roman. Prisens hensikt er å rette oppmerksomhet mot dårlige eller unødvendige scener med seksuelle beskrivelser i moderne romaner. Prisen ble etablert av litteraturkritiker Rhoda Koenig og tidligere redaktør i Literary Review, Auberon Waugh.
Store forfatternavn
Å være en hyllet forfatter er slett ingen forsikring mot å havne på nominasjonslisten til Bad Sex Award. Ei heller fra å vinne den, skal vi tro listen over tidligere vinnere. Her finner vi store forfatternavn som Philip Kerr, Sebastian Faulks, Norman Mailer, Jonathan Littell. I 2008 fikk John Updike faktisk en Lifetime Achievement Award.
I fjor var det Christopher Bollen som mottok prisen for en scene i boken The Destroyers. Scenen involverer bokens hovedperson Ian, og hans ekskjæreste på øya Patmos, hvor de finner tilbake til hverandre:
“She covers her breasts with her swimsuit. The rest of her remains so delectably exposed. The skin along her arms and shoulders are different shades of tan like water stains in a bathtub. Her face and vagina are competing for my attention, so I glance down at the billiard rack of my penis and testicles.”
«Ballet dancers»
I 2016 mottok Erri De Luca prisen. Forfatteren er tidligere blitt hyllet som «tiårets forfatter» i Italia, og han har blant annet vunnet European Prize for Literature. Han mottok prisen for en scene i boken The Day Before Happiness.
‘My prick was a plank stuck to her stomach. With a swerve of her hips, she turned me over and I was on top of her. She opened her legs, pulled up her dress and, holding my hips over her, pushed my prick against her opening. I was her plaything, which she moved around. Our sexes were ready, poised in expectation, barely touching each other: ballet dancers hovering en pointe.’