En fjerdedel av de fagansatte i Norli Universitetsgata må trolig gå, melder Klassekampen.
Etter flere år i økonomisk motbakke for Norli Libris-kjeden, er eierne Aschehoug og NorgesGruppen stadig på jakt etter nye innstrammingstiltak. Nå er turen kommet til kjedens flaggskip, Norli Universitetsgata i Oslo. Der har de ansatte fått beskjed om at det skal nedbemannes med inntil 10,5 årsverk.
– Ensrettede og kjedelige butikker
– En fjerdedel av de fagansatte i Universitetsgata må trolig gå. Det vil definitivt svekke bokhandelen, sier Ola Jostein Jørgensen, forfatter og fagansvarlig for skjønnlitteratur i butikken, til Klassekampen.
– Det blir lengre mellom bokhandelansatte som kan hjelpe deg og gi deg noe innenfor akkurat det feltet du er interessert i. Resultatet blir mer ensrettede og kjedelige butikker, sier Jørgensen, som mener det er trist at Norli ikke anerkjenner personalets verdi.
Årets bokhandel
Norli Universitetsgata ble så sent som i desember kåret til Årets bokhandel 2013 av Forfatterforeningen, etter at Norli-filialen hadde vært nominert hvert eneste år siden foreningen startet sine årlige kåringer.
Juryen beskriver i sin begrunnelse Norli Universitetsgata som «et flaggskip», og særlig avdelingen for norsk og skjønnlitteratur trekkes frem. Viktigheten av dedikerte ansatte, som kjenner det fagfeltet de er satt til å formidle og selge, er en sentral del av begrunnelsen:
«For å holde en bokhandel med slike kvaliteter, kreves det dyktige ansatte. Og i nominasjonene som har kommet inn, trekkes nettopp enkelte ansatte hos Årets bokhandel fram. Ja, vi snakker om en stor kjede, men det er enkeltpersoner som utgjør forskjellen, det er enkeltpersoner som med ulike interessefelt og ulike innganger, driver formidlinga, lager opplesningsarrangementer eller seminarer. Det er godt orienterte og beleste ansatte som tar valg om hvilke titler som skal finnes i hyllene og det er de som kjenner kundene og vet hva et ofte kresent publikum ønsker å møte når de går inn i en av Norges største bokhandler.»