– Den 13. Krimfestivalen var en dundrende suksess. Det var sprengfulle hus, og forfattere og publikum koste seg i skrekkblandet fryd, sier Knut Gørvell.
Sent forrige uke gikk den trettende versjonen av Krimfestvialen av stabelen, som de siste årene har vært et samarbeid mellom Aschehoug, Gyldendal og Cappelen Damm. Forlagene får hver sin arrangementsdag på eget hus, og nå melder de om en braksuksess.
– Det var altså fullt hele dagen på Aschehoug, og 35 stykker fulgte i tillegg strømmingen fra Gyldendal-huset. Hos oss i Cappelen Damm var det fult hele torsdagen, og på Gyldendal var det sprengfullt på lørdagen fra Tara-programmet og til nest siste program, forteller Knut Gørvell, direktør for salg og marked i Cappelen Damm.
I tillegg opplyser festivalen at materialet i sosiale medier nådde hele 197 124 personer på Facebook og 381 463 personer på Snapchat.
Krim-Maskorama slo an
– Vi fikk også til mye i media, og det toppet seg med at Dagsrevyen laget en lang reportasje med Matthew Blak og hans Anna O, sier Gørvell.
En av årets mest populære poster, var nyvinningen Krim-Maskorama.
– Panelet, det vil si Gard Sveen og Hans Olav Lahlum, skjønte svært lite av tipsene. Publikum derimot stemte frem riktige forfattere.