Alexander Even Henriksen, tidligere direktør for innovasjon i Gyldendal-konsernet, blir ny adm. dir i Strawberry Publishing.
Strawberry Publishing har ansatt ny toppsjef: Alexander Even Henriksen, tidligere direktør for innovasjon og kommunikasjon i Gyldendal.
– Jeg har hatt 12 fantastiske år på kryss og tvers i Gyldendal-konsernet. Nå gleder jeg meg til å omsette mine erfaringer som leder hos den mest ambisiøse utfordreren norsk forlagsbransje har sett på noen tiår, sier Alexander Even Henriksen.
Digital fartstid
Henriksen har lang fartstid i undervisningsdelen av Gyldendal, hvor han kom inn som lærebokforfatter i 2007. Deretter har han vært digital redaktør, utviklingssjef, digital forlagssjef og forlagssjef i Gyldendal Undervisning.
Han ble deretter hentet inn for å jobbe med strategi sentralt i konsernet. Den siste tiden ledet han en avdeling forlaget opprettet i fjor for å se nærmere på folks digitale hverdag og endrede brukervaner.
– Hadde 80 kandidater
Forlegger Jonas Forsang kan fortelle om en bred og grundig rekrutteringsprosess:
– Vi hadde nesten 80 aktuelle kandidater, men Henriksen har en fantastisk track record, unik innsikt i bransjen og deler vår optimisme når det gjelder fremtiden for historiefortellinger, sier Forsang. – Han har dessuten bred ledererfaring, og vi er ikke i tvil om at han vil være riktig person til å gi våre ansatte de beste forutsetninger for å fortsette veksten i forlaget.
Alexander Even Henriksen sluttet i Gyldendal-jobben tidligere i høst. Ifølge Strawberry Publishing har Henriksen en konkurranseklausul i sin kontrakt, og det er derfor ikke avklart når han kan begynne i sin nye stilling.