Vil ha bok på øret

–Interessen for å høre på nedlastede lydbøker har eksplodert, forteller Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget. Også Storytel opplever en formidabel vekst med sine strømmetjenester.

Nedlastbare lydbøker, strømming og bok-podkaster er i vinden som aldri før. Ny teknologi, bedre tilgjengelighet og lavere priser er hovedgrunnene til økningen, mener forlagssjef Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget.

–Interessen for å høre på nedlastede lydbøker har eksplodert, forteller Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget i siste nummer av magasinet BOK. Og det er kanskje ikke så rart, med tanke på at vi alle sammen går rundt med en mobiltelefon i veska eller lomma.

Forlagssjef Ann Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget tror at de mange gode podkastene som er lansert de siste årene kan ha vært med på å bane vei for de nedlastbare lydbøkene. Hun tror folk har vennet seg til å ha lyd på øret, litterær lyd.

 

–Mange fordeler

–Produktet har jo veldig mange fordeler. Men det at folk nå har tatt det så til de grader i bruk, skyldes nok først og fremst to ting: Tilgjengelighet og pris. Det er blitt lettere å laste ned bøker, og de er blitt rimeligere. De digitale lydbøkene ligger nå i samme prisleie som e-bøker, sier Vasseljen.

100 000 har lastet ned Lydbokforlagets app siden den ble lansert høsten 2014. I fjor omsatte Lydbokforlaget for om lag 48 millioner kroner. 40 prosent av omsetningen kom fra digitale produkter. Dette er en kraftig økning fra året før, da andelen var på 30 prosent. Året før der igjen, i 2013, var den på ”bare” 15 prosent.

 

Svensk suksess

Tonene fra nabolandet er svært lystige: I fjor solgte selskapet Storytel strømmede lydbøker for 254 millioner kr, hvorav 210 millioner i Sverige, melder det svenske bokbransjenettstedet Svb.se. Det er en økning på formidable 85 prosent sammenlignet med. Antallet abonnenter økte fra 110 100 til 202 500 i den samme perioden. 160 000 av abonnentene er svenske.

Vekst koster: I 2014 brukte Storytel rundt 50 millioner kr på markedsføring.

–Vi har fokus på å skape innhold og satse på markedsføring for å sikre høy vekst, hvilket påvirker lønnsomheten. Vi sikter mot et nullresultat, og der er vi nå, sier Storytel-sjef Jonas Tellander til Svb.se.

 

Norsk vekst

Formidabel har veksten også vært for Storytel i Norge, kan Håkon Havik berette. For 169 kroner i måneden kan norske abonnenter lytte til så mange de vil av de 2500 titlene i Storytels base.

–Svært mange setter pris på lydbøker. Vi har nå mer enn 20 000 abonnenter, og med det ligger vi langt foran skjema, sier Havik. I snitt slippes det to nye bøker hver dag, og strømmetjenesten planlegger å tilby kundene 700 nye titler i løpet av 2016. Bøkene som strømmes er såkalte backlisttitler. De rykende ferske bøkene strømmes ikke.

 

–Krim populært

–Vi opplever at lydbokmarkedet ligner på pocketmarkedet. Krim er for eksempel veldig populært, sier Havik.

Kjernekunden hos Storytel leser mye fra før. De bruker strømmetjenesten når det ikke passer å lese bøker, det vil si når de trener, kjører bil og så videre.

–Vi når nok dessuten ut til flere grupper, også mennesker som ikke har lest så mye tidligere, sier Havik, som gleder seg over at strømmetjenesten kan forlenge livsløpet til gode bøker. Selv om papirboken er gått ut av salg, kan lydboken leve lenge, lenge gjennom Storytel.

 

Mer om lydbøker, strømmetjenester og podkast kan du lese i siste nummer av magasinet BOK, som nå er i salg.