Vekker liv i Bladkompaniet

– Cappelen Damm skal passe seg, sier Arno Vigmostad. Han flagger store ambisjoner når Bladkompaniet nå gjenoppstår som forlagsnavn for romanseriene.

Det gamle Schibsted Forlag er straks på vei inn i bygården til Vigmostad & Bjørke ovenfor St. Olavs plass i Oslo. De første som flytter inn er avdelingen for underholdnings- og massemarkedslitteratur, med sitt gamle navn Bladkompaniet.

I midten av juni ble det klart: Schibsted-konsernet selger Schibsted Forlag og EBOK.no til Forlagshuset Vigmostad & Bjørke. Norges fjerde største bokforlagshus kjøper det femte største – og den største bevegelsen i forlagslandskapet på mange år var et faktum.

 

– Skrev over hundre noveller

Arno Vigmostad, toppsjef og eier i Vigmostad & Bjørke, avslørte etter kjøpet at han har hatt et godt øye i retning Schibsted, lenge før han nå endelig kunne bære brura over dørstokken:

– Som 15-åring begynte jeg å skrive for Romantikk og jeg ble etter hvert ble jeg svært opptatt av hva Bladkompaniet bedrev. Jeg skrev over hundre noveller og kortromaner for blader som var eid av forlaget og leste jubileumsboken Fra Rudolf Muus til Morgan Kane 60 års folkelesning fra Bladkompaniet med stor interesse.

– Det var Bladkompaniet som førte til at jeg for første gang i mitt liv tenkte at jeg har lyst til å bli forlegger. Jeg har aldri vært den som snobber verken opp eller ned, men faktum er at Bladkompaniet, og da senere Schibsted Forlag, har vært noe helt spesielt for meg.

 

BK_logo_VOL1_sort

Bladkompaniet gjør «comeback» med nygammel logo.

 

Con amore

Nettopp eierandelen hos distributøren Bladcentralen og en svært vellykket virksomhet innenfor underholdningslitteratur og romanserier, har nok vært en viktig faktor i Vigmostad & Bjørkes strategiske vurderinger. Innenfor det lukrative markedet for norske romanserier er Schibsted en klar nummer to, bak Cappelen Damm. Og det er langt ned til nummer tre.

– Det er klart at vi nå kommer inn på utgivelsesområder som vi ikke har hatt før. Man kan kalle det strategi, men denne gang vil jeg kalle det con amore. Og det er det eneste forlaget jeg ville bruke det begrepet om. Jeg har alltid fulgt Schibsted Forlag svært tett og dette er en drøm som går i oppfyllelse, sier Arno Vigmostad.

 

Bladkompaniet gjenoppstår

Gammel kjærlighet ruster som kjent aldri – og da er det kanskje ikke verdens største overraskelse at Bladkompaniet-navnet vekkes til live:

– Det er et fint navn. Og Schibsted kan vi jo ikke bruke, sier Arno Vigmostad.

Bladkompaniet runder dessuten 100 år i neste måned. Jubilanten er en av to store aktører på det norske romanseriemarkedet: Cappelen Damm har tradisjonelt sittet med 2/3 av omsetningen, mens Schibsted/Bladkompaniet har hatt den siste tredelen.

– Cappelen Damm skal passe seg, sier Arno Vigmostad, og signaliserer store ambisjoner med Bladkompaniet.

 

DoktorensDøtre01

 

Kjær og Haugsand forlagssjefer

Tine Kjær vil fortsatt være ansvarlig for skjønnlitteratur og generell litteratur som forlagssjef for Vigmostad & Bjørke, men Wenche Haugsand blir forlagssjef for Bladkompaniet. Haugsand har også ledet den tilsvarende virksomheten i Schibsted gjennom en årrekke.

– Videre er ikke lederkabalen helt på plass ennå, kan Arno Vigmostad berette.

Hva som er klart er at det nyoppståtte Bladkompaniet blir de første Schibsted-ansatte som flytter inn i bygården til Vigmostad & Bjørke ved St. Olavs gate i Oslo:

– I og med at dette er en ny og klart definert forlagsenhet for oss, er det ryddigst og enklest å flytte Bladkompaniet inn først. Det vil skje i løpet av de to neste ukene. Deretter kommer også de andre på plass, litt etter litt, sier Arno Vigmostad.

 

 

Bildet: Arno Vigmostad (t.v.) og Arnstein Bjørke.