annonse
annonse

–Tar gjerne en norsk krimforfatter

Et av verdens største forlag, HarperCollins, skal utgi bøker direkte på nordiske språk. De skal også jakte på gode norske forfattere.

13. nov 2014

Det er mange dyktige forfattere i våre land. Særlig står nordisk krim sterkt, sier Anette Ekström, toppsjef i det nye HarperCollins Norden.

Forlagskjempen HarperCollins kjøpte i sommer selskapet Harlequin, internasjonal utgiver av tallrike romantikk-pocketbøker for massemarkedet. Det har de siste månedene blitt klart at ambisjonene med oppkjøpet strekker seg lenger enn å servere romantikk til kvinnelige lesere.

 

Digitalisering og globalisering

Under årets bokmesse i Frankfurt flagget HarperCollins at Harlequn-kjøpet var en nøye uttenkt strategi for selv å kunne utgi sine kommersielle bøker i mange land samtidig: –Det var en av hovedårsakene til at vi var interesserte i Harlequin. Nå kan vi gå inn i 15 nye markeder med en transaksjon, sa Brian Murray, administrerende direktør i HarperCollins. –Det ser veldig bra ut for forlagene akkurat nå. Globaliserings- og digitaliseringstrendene innenfor forlagsøkonomien er posiivt for oss.

 

–Store ambisjoner

–Vi har store ambisjoner om vekst i Norden, sier Annette Ekström, som fra å være sjef for Harlequin Norden nå også er toppsjef i HarperCollins Norden.

Selskapet er organisert med hovedkontor i Sverige og med redaksjonelle koordinatorer eller samarbeidspartnere i de øvrige landene.

–I dag er vi 29 ansatte på hovedkontoret i Stockholm, og vi kommer til å bli flere. Nettverket av tilknyttede frilansoversettere har økt fra 65 til 95.

 

Dårlig nytt

–Vi ser på alle typer skjønnlitteratur, bortsett fra lyrikk og religiøs litteratur, og vi kommer også til å utgi fakta- og barnebøker, sier Anette Ekström. Sammen med den redaksjonelle sjefen Anna Svedbom går hun nå gjennom en liste på over hundre forfattere fra HarperCollins-katalogen. Planen er å gi ut et sted mellom 25 og 150 titler årlig i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Dette kan være dårlig nytt for andre nordiske forlag. Et aktuelt forfatternavn som er blitt trukket frem blant de store HarperCollins-bestselgerne er Veronica Roth, som i dag utgis av Modernista i Sverige og Schibsted i Norge.

–Det er et spennende navn, men akkurat nå kan jeg ikke avsløre noe om enkeltforfattere, sier Ekström til BOK365.

 

Frister med verdenslansering

Det stopper ikke med de oversatte. HarperCollins Norden er også på utkikk etter gode nordiske forfattere. I Sverige er jakten allerede godt i gang og man har vært i kontakt med «et titall forfattere» og man satser på å forhandle frem avtaler i nær fremtid.

Noen personlige favoritter du gjerne skulle hatt på listen?

–Det kan godt være, men du får ingen navn. Men det er jo eksempelvis mange dyktige krimforfattere i våre fire land, kanskje spesielt i Sverige og Norge, sier Anette Ekström til BOK365. –Vi tar gjerne en god norsk krimforfatter.

Og da kan dere friste med verdenslansering?

–Jo, tanken er jo at HarperCollins skal kunne tilby attraktive forfattere å bli utgitt på flere markeder samtidig.

Internasjonalt kan HarperCollins vise frem en årsomsetning på rundt 11 mrd. kr. Det er nær dobbelt så mye som den store svenskbaserte bokforlag-gruppen Bonnier Books.

 

Cappelen Damm overtar

I Norge har Aschehoug- og Gyldendal-eide Bestselgerforlaget vært Harlequins samarbeidspartner. Fra årsskiftet overtar Cappelen Damm den rollen.

– Det betyr at vi ser på bøker sammen, sier Ekström.

– Blir Cappelen Damm også utgiver av HarperCollins-bøkene eller blir disse og Harlequin-bøkene å betrakte som separate operasjoner i Norge?

– Vi er i en tidlig fase og har ikke lagt strategien helt ferdig.

 

Kommer til sommeren?

–Vil bøkene bli «brandet» med HarperCollins-logo?

–Heller ikke her har vi landet, men det er vel sannsynlig at HarperCollins vil finnes i logoen.

–Når får vi se de første HarperCollins-bøkene «direkte-lansert» i Norden?

–I løpet av sommeren og høsten 2015, sier Anette Ekström.

 

 

 

Adm. dir. Anette Ekström (t.v.) og redaksjonssjef Anna Svedbom i HarperCollins Norden. (Foto: Ylva Sundgren, Svensk Bokhandel)

 


annonse