Skal synliggjøre litteraturen

Starter Norges første markedsføringsbyrå for litteratur.

 

En helt ny aktør inntar bokbransjen. Byrået Fjeldbraaten & Waage skal spesialisere seg på kreativ og digital markedsføring av bøker, e-bøker, selvpubliserte forfattere, litteraturarrangementer og lanseringseventer.

 

 

Det er Ida Fjeldbraaten og Zoë Waage som står bak det nye byrået. De har bakgrunn hovedsakelig fra henholdsvis reklame og fjernsyn.

– Vi kommer inn i bransjen med et litt annet blikk, sier Ida Fjeldbraten til BOK365.  – Vi ønsker å lage et byrå som fokuserer på litteratur i den tiden vi skal inn i nå. Det er jo store skiftninger på gang. Forlagene kan helt sikkert ha nytte av aktører som tenker litt annerledes, sier hun.  – Forfattere og forlag må både finne nye måter å treffe leserne på, men også nye måter å tjene penger på. Det er i dette landskapet vi ønsker å tilby våre tjenester. Vi ser store muligheter her, eksempelvis for salg av backlist til nye lesere.

 

Starter i dag

Byrået har offisiell oppstart i dag. Vel på plass i kontorlandskap ser de to gründerne frem til å komme skikkelig i gang. De har jobbet litt med pilotprosjekter til nå, og blant annet vært på studietur til New York der de deltok på konferansen Digital Book World.

– Den store debatten der oppsto rundt strømmetjenester av bøker, spesielt Amazons Kindle Unlimited-tjeneste. Strømmetjenester av bøker kommer til å være en del av folks hverdag ganske snart, det er det liten tvil om. Og da blir det enda viktigere å stikke seg ut i mengden av litteratur som ligger tilgjengelig.

Også på eventsiden av litteraturverdenen har den nye bedriften sett på mulighetene for å finne en posisjon.

– Vi har deltatt på mange lanseringer av bøker og ser et behov for fornyelse for å skape mer interesse, kanskje spesielt hos kulturjournalistene. Slik det er nå nedprioriteres dette fordi kveldsjobbing er dyrt og de ser kun på det som ”nok en lansering”, sier Fjeldbraaten

 

Skifte på gang 

Den nye aktøren er i følge seg selv det første i sitt slag i Norge, men gründerne har vært i kontakt med lignende byråer både i USA og Storbritannia.

– Er det duket foret internasjonalt samarbeid også?

– Ikke noe konkret, sier Fjeldbraaten, – men det er jo naturlig å utveksle erfaringer og dra nytte av det.

– Kunder så langt?

– He he. Det er hemmelig, men vi snakker med flere. Vi har snakket med store forlag, men retter oss mest mot mellomstore og små forlag, som ikke har så store markedsføringsmuskler. På samme måte som musikk og filmbransjen ble tvunget ut i et skifte for å tilfredsstille brukerne, er det nå litteraturbransjens tur, sier Ida Fjeldbraaten. – Og når skiftet først skjer, så skjer det som regel fort.