Satser mot Frankfurt

Norsk bokbransje står samlet om satsingen mot Frankfurt i 2019, hvor Norge er hovedland. Forlagstopper og forfattere mener det nå er på tide å tenke stort – og bredt.

12. mai i år ble det kjent at Norge blir hovedland ved bokmessa i Frankfurt i 2019.

 

Det at Norge blir hovedland under verdens største bokmesse vil gi enorm oppmerksomhet omkring norsk kultur generelt og norsk litteratur spesielt. Dette kan få stor betydning for salget av norske bøker til utlandet, som allerede er i kraftig økning.

 

Arbeidet begynner nå

– Det viktige arbeidet begynner allerede nå. Jobb nummer en blir å få på plass en profesjonell organisasjon som kan jobbe knallhardt med det som er det viktige målet: Å selge flere bøker til utlandet. Alt må tenkes inn i en sammenheng frem mot 2019. Vi begynner allerede under høstens Frankfurt-messe, med en stor, norsk fellesstand, sa konsernsjef Tom Harald Jenssen i Cappelen Damm under en debatt på Bokdagen 2016. Han fikk følge av blant andre Mads Nygaard og Tine Kjær.

– Nå er det på tide å si som Jonas Wergeland i Jan Kjærstads bøker: Vi må tenke stort, og vi må torde å satse på de fantastiske litterære stemmene vi har, sa forlagssjef Tine Kjær i Vigmostad Bjørke, og fikk følge av administrerende direktør Arne Magnus i Gyldendal:

– Vi er en bransje som er gode til å se sammenhengen mellom spiss og bredde. Nå må vi også tenke bredt, understreket han.

 

Planmessig rettighetsarbeid

Forfatterne Maja Lunde og Erik Fosnes Hansen satt også i panelet som diskuterte hvilke muligheter det kan gi at Norge blir hovedland under Frankfurt-messa i 2019.

– Jeg tror det er viktig å tenke at en bok kan ha et større marked enn det norske – og jeg tror det er viktig å tenke på det tidlig i løpet, sa Maja Lunde. Hennes egen utgivelse ”Bienes historie” er et eksempel på hvordan planmessig arbeid med rettighetssalg kan gi resultater, understreket Lundes forlegger Mads Nygaard. Boken er så langt solgt til 15 land.

 

Langsiktig effekt?

– Vil det at Norge blir hovedland i Frankfurt gi en langsiktig effekt for rettighetssalget for norske bøker? spurte debattleder Kari Birkeland.

­– Forleggeriet er i sin natur langsiktig. Klarer vi å løfte nivåene i forbindelse med denne satsningen, vil det gi en langsiktig effekt, mente Tom Harald Jenssen.

– Vi må håpe på at dette kan føre oss inn i en god spiral. Dersom vi greier å selge smalere forfattere ut, vil vi også kunne løfte dem her hjemme, sa Tine Kjær.

 

Frankfurt-debatt, fra venstre: Tom Harald Jenssen (Cappelen Damm), Mads Nygaard (Aschehoug), Tine Kjær (Vigmostad & Bjørke), Arne Magnus (Gyldendal), og forfatterne Maja Lunde og Erik Fosnes Hansen.